Pienryhmäpedagogiikka Kangasalla, Pikkola-Keskusta varhaiskasvatusalueella
Kauppinen, Anne (2015)
Kauppinen, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618027
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kangasalan kunnan, Pikkola-Keskusta varhaiskasvatusalueen päiväkodeissa toteutettavaa pienryhmäpedagogiikkaa. Tavoitteena oli tuoda esiin pienryhmäpedagogiikan mukaisen toimintamallin etuja ja haasteita varhaiskasvattajien kokemana.
Tein opinnäytetyön tutkimusosan haastattelemalla varhaiskasvatusjohtajaa, varhaiskasvatussuunnittelijaa ja varhaiskasvatuksen konsultoivaa erityisopettajaa. Lisäksi lähetin kyselylomakkeen tutkimusalueen varhaiskasvatushenkilöstölle. Lähetin kyselylomakkeita Kangasalan kunnan, Pikkola-Keskusta varhaiskasvatusalueen henkilöstölle 57 kappaletta ja vastauksia palautui 30 kappaletta eli 53 %. Päiväkotien neljästä esimiehestä puolet vastasivat heille laadittuun kyselyyn. Työn teoriaosuus painottui varhaiskasvatukseen ja sen asiakirjoihin sekä päivähoitoon ja pienryhmäpedagogiik-kaan.
Haastatteluista saatiin laadullista aineistoa ja kyselylomakkeista tutkittiin määrällisiä tuloksia. Opinnäytetyössä siis käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joten opinnäytetyöni on laadullinen.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkimusalueen päiväkodeissa pienryhmäpedagogiikkaa toteutetaan vähintään kolmena päivänä viikossa. Pääsääntöisesti pienryhmäpäiviä ovat tiistai, keskiviikko ja torstai. Pienryhmäpedagogiikkaa toteutetaan lähinnä aamupäivisin, jolloin ryhmän kaikki varhaiskasvattajat ovat paikalla. Pienryhmät jaetaan pääsääntöisesti lasten iän ja kehitystason mukaisesti. Varhaiskasvattajat tekevät pienryhmäjaot yhdessä. Pienryhmät ovat lasten ja tiimin nimeämiä. Lapset saavat olla osallisina leikin valinnassa useassa päiväkodissa lähes päivittäin. Lasten muu osallisuus on päiväkodeittain ja ryhmittäinkin hyvin vaihtelevaa. Vanhempia tiedotetaan pienryhmäpedagogiikasta ilmoitustauluilta löytyvillä viikkosuunnitelmilla, sähköpostilla ja kuukausikirjeellä, mutta myös hakutilanteessa suullisesti päivittäin.
Pienryhmäpedagogiikan etuina koettiin muun muassa se, että lasten havainnointi helpottui ja vuoron odottelu väheni. Haasteina pienryhmäpedagogiikan toteutumisessa koettiin mm. henkilöstön poissaolot ja työvuorosuunnittelu.
Kyselyyn vastanneista varhaiskasvattajista 89 % eli 24 varhaiskasvattajaa kokivat, että Pedagogisista kahviloista olisi hyötyä. Puolet vastanneista eli 14 varhaiskasvatta-jaa kaipaavat lisäkoulutusta tai perehdytystä pienryhmäpedagogiikan toteuttamiseen.
Tein opinnäytetyön tutkimusosan haastattelemalla varhaiskasvatusjohtajaa, varhaiskasvatussuunnittelijaa ja varhaiskasvatuksen konsultoivaa erityisopettajaa. Lisäksi lähetin kyselylomakkeen tutkimusalueen varhaiskasvatushenkilöstölle. Lähetin kyselylomakkeita Kangasalan kunnan, Pikkola-Keskusta varhaiskasvatusalueen henkilöstölle 57 kappaletta ja vastauksia palautui 30 kappaletta eli 53 %. Päiväkotien neljästä esimiehestä puolet vastasivat heille laadittuun kyselyyn. Työn teoriaosuus painottui varhaiskasvatukseen ja sen asiakirjoihin sekä päivähoitoon ja pienryhmäpedagogiik-kaan.
Haastatteluista saatiin laadullista aineistoa ja kyselylomakkeista tutkittiin määrällisiä tuloksia. Opinnäytetyössä siis käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joten opinnäytetyöni on laadullinen.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkimusalueen päiväkodeissa pienryhmäpedagogiikkaa toteutetaan vähintään kolmena päivänä viikossa. Pääsääntöisesti pienryhmäpäiviä ovat tiistai, keskiviikko ja torstai. Pienryhmäpedagogiikkaa toteutetaan lähinnä aamupäivisin, jolloin ryhmän kaikki varhaiskasvattajat ovat paikalla. Pienryhmät jaetaan pääsääntöisesti lasten iän ja kehitystason mukaisesti. Varhaiskasvattajat tekevät pienryhmäjaot yhdessä. Pienryhmät ovat lasten ja tiimin nimeämiä. Lapset saavat olla osallisina leikin valinnassa useassa päiväkodissa lähes päivittäin. Lasten muu osallisuus on päiväkodeittain ja ryhmittäinkin hyvin vaihtelevaa. Vanhempia tiedotetaan pienryhmäpedagogiikasta ilmoitustauluilta löytyvillä viikkosuunnitelmilla, sähköpostilla ja kuukausikirjeellä, mutta myös hakutilanteessa suullisesti päivittäin.
Pienryhmäpedagogiikan etuina koettiin muun muassa se, että lasten havainnointi helpottui ja vuoron odottelu väheni. Haasteina pienryhmäpedagogiikan toteutumisessa koettiin mm. henkilöstön poissaolot ja työvuorosuunnittelu.
Kyselyyn vastanneista varhaiskasvattajista 89 % eli 24 varhaiskasvattajaa kokivat, että Pedagogisista kahviloista olisi hyötyä. Puolet vastanneista eli 14 varhaiskasvatta-jaa kaipaavat lisäkoulutusta tai perehdytystä pienryhmäpedagogiikan toteuttamiseen.