Sisäliikkumisen lisääminen päivähoidossa : liikunnallisia hetkiä sisätiloihin vuoden ympäri
Paju, Eveliina (2015)
Paju, Eveliina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517729
Tiivistelmä
Kehittämishanke koski sisällä tapahtuvan liikkumisen lisäämistä varhaiskasvatuksessa. Hanke toteutettiin Kerttulin päivähoitoyksikköön yhdessä Kerttulin phy:n Oravat-ryhmän työntekijöiden ja lasten kanssa. Päätavoitteet hankkeelle olivat lasten omaehtoisen sisäliikkumisen lisääminen sekä sisätilojen hyödynnettävyys liikkumiseen aiempaa paremmin. Kehittämistehtäviksi muodostui lasten osallistaminen toimintaan, välineillä sisäliikkumisen monipuolistaminen sekä lasten motoristen taitojen ja turvallisuuden huomioiminen toiminnan suunnittelussa. Hanke toteutettiin tammikuun ja marraskuun välisenä aikana vuonna 2015.
Hankkeen aikana lasten omatoimisuutta ja osallisuutta lisättiin lasten omatekoisilla toimintaradoilla. Kehittämishankkeessa käytetyt menetelmät olivat dialogiset keskustelut, havainnointi, kokeileva toiminta, MindMap, tiedon- ja palautteenkeruu sekä dokumentointi. Kehittämishankkeen tuotoksina syntyivät opas sisäliikkumisen lisäämisen avuksi päivähoitoon, liikuntanopat sekä vuosiliikuntakalenteriin liikuntaloruja ja -leikkejä. Opas sisältää aakkosellisen osion sisäliikkumisen tueksi, joka antaa vinkkejä ohjaajille sekä sisältää tärkeää faktatietoa lasten liikkumisesta. Oppaan lopussa on monipuolisia liikuntaleikki-ideoita. Tuotoksissa huomioitiin lasten motorinen kehitys. Oppaan tavoitteita olivat selkeys, monikäyttöisyys ja helposti käytettävissä olevuus. Tuotoksissa on huomioitu lapsen motorinen kehitys.
Kehittämishankeraportti etenee hankkeen lähtökohdista tietoperustaan, jossa kerrotaan yleisesti varhaiskasvatuksesta, lasten liikunnan tavoitteista ja suosituksista, liikunnan hyödyistä ja lasten motorisesta kehityksestä. Sen jälkeen kuvataan kehittämishankkeen etenemistä ja tuotoksia. Lopuksi on arviointi- ja pohdintaosuus. Palautteen ja oman arvioinnin perusteella kehittämishanke tuotoksineen oli onnistunut.
Hankkeen aikana lasten omatoimisuutta ja osallisuutta lisättiin lasten omatekoisilla toimintaradoilla. Kehittämishankkeessa käytetyt menetelmät olivat dialogiset keskustelut, havainnointi, kokeileva toiminta, MindMap, tiedon- ja palautteenkeruu sekä dokumentointi. Kehittämishankkeen tuotoksina syntyivät opas sisäliikkumisen lisäämisen avuksi päivähoitoon, liikuntanopat sekä vuosiliikuntakalenteriin liikuntaloruja ja -leikkejä. Opas sisältää aakkosellisen osion sisäliikkumisen tueksi, joka antaa vinkkejä ohjaajille sekä sisältää tärkeää faktatietoa lasten liikkumisesta. Oppaan lopussa on monipuolisia liikuntaleikki-ideoita. Tuotoksissa huomioitiin lasten motorinen kehitys. Oppaan tavoitteita olivat selkeys, monikäyttöisyys ja helposti käytettävissä olevuus. Tuotoksissa on huomioitu lapsen motorinen kehitys.
Kehittämishankeraportti etenee hankkeen lähtökohdista tietoperustaan, jossa kerrotaan yleisesti varhaiskasvatuksesta, lasten liikunnan tavoitteista ja suosituksista, liikunnan hyödyistä ja lasten motorisesta kehityksestä. Sen jälkeen kuvataan kehittämishankkeen etenemistä ja tuotoksia. Lopuksi on arviointi- ja pohdintaosuus. Palautteen ja oman arvioinnin perusteella kehittämishanke tuotoksineen oli onnistunut.