Monikulttuurisen lapsiparkkitoiminnan kehittäminen Familia ry:ssä
Tirkkonen, Birgitta (2015)
Tirkkonen, Birgitta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517727
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tirkkonen, Birgitta. Monikulttuurisen lapsiparkkitoiminnan kehittäminen Familia ry:ssä. Helsinki, syksy 2015, 57 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelposuus.
Toteutin opinnäytetyön yhteistyössä monikulttuurisuustyötä tekevän Familia ry:n kanssa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa lapsiparkin työntekijöille ohjeistus 1─3-vuotiaiden lasten ryhmän ohjaamisesta. Ohjeistuksen tavoitteena oli antaa työntekijöille ideoita ja työvälineitä tavoitteellisen toiminnan järjestämiseen esimerkiksi, kuinka toteuttaa musiikki- ja taidekasvatusta.
Ohjeistuksen toteuttamista varten hankin lapsiparkkiin uusia materiaaleja, tutustuin varhaiskasvatuksen teoriaan sekä haastattelin kahta lastentarhanopettajaa ja kolmea maahanmuuttajaäitiä, jotta pystyin hyödyntämään heidän näkemyksiään ohjeistuksen suunnitteluvaiheessa.
Kävin valmiin ohjeistuksen yhdessä läpi Familia ry:n lapsiparkin työntekijöiden kanssa ja olin ohjaamassa lapsiryhmiä kuusi kertaa syksyllä 2015. Havainnoinnin lisäksi arvioin ohjeistusta pyytämällä palautetta lapsiparkin työntekijöiltä ja yhdistyksen toiminnanjohtajalta. Ohjeistusta pidettiin hyödyllisenä ja selkeänä, mutta ei kovin toimivana alle vuoden ikäisten lasten kanssa. Palautteen pohjalta lisäsin ohjeistukseen tietoa alle vuoden ikäisen lapsen kehityksestä, mikä nähtiin hyvänä lisänä.
Lapsiparkin työntekijät eivät ole varhaiskasvatuksen ammattilaisia, joten oli tärkeää antaa heille työvälineitä tavoitteellisen toiminnan toteuttamiseen lapsiryhmässä. Kielelliset haasteet ja kulttuurien eroavaisuudet osaltaan vaikuttivat siihen, ymmärrettiinkö ohjeistuksen sisältö ja haluttiinko tavoitteelliseen toimintaan panostaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, maahanmuuttajat
Tirkkonen, Birgitta. Monikulttuurisen lapsiparkkitoiminnan kehittäminen Familia ry:ssä. Helsinki, syksy 2015, 57 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelposuus.
Toteutin opinnäytetyön yhteistyössä monikulttuurisuustyötä tekevän Familia ry:n kanssa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa lapsiparkin työntekijöille ohjeistus 1─3-vuotiaiden lasten ryhmän ohjaamisesta. Ohjeistuksen tavoitteena oli antaa työntekijöille ideoita ja työvälineitä tavoitteellisen toiminnan järjestämiseen esimerkiksi, kuinka toteuttaa musiikki- ja taidekasvatusta.
Ohjeistuksen toteuttamista varten hankin lapsiparkkiin uusia materiaaleja, tutustuin varhaiskasvatuksen teoriaan sekä haastattelin kahta lastentarhanopettajaa ja kolmea maahanmuuttajaäitiä, jotta pystyin hyödyntämään heidän näkemyksiään ohjeistuksen suunnitteluvaiheessa.
Kävin valmiin ohjeistuksen yhdessä läpi Familia ry:n lapsiparkin työntekijöiden kanssa ja olin ohjaamassa lapsiryhmiä kuusi kertaa syksyllä 2015. Havainnoinnin lisäksi arvioin ohjeistusta pyytämällä palautetta lapsiparkin työntekijöiltä ja yhdistyksen toiminnanjohtajalta. Ohjeistusta pidettiin hyödyllisenä ja selkeänä, mutta ei kovin toimivana alle vuoden ikäisten lasten kanssa. Palautteen pohjalta lisäsin ohjeistukseen tietoa alle vuoden ikäisen lapsen kehityksestä, mikä nähtiin hyvänä lisänä.
Lapsiparkin työntekijät eivät ole varhaiskasvatuksen ammattilaisia, joten oli tärkeää antaa heille työvälineitä tavoitteellisen toiminnan toteuttamiseen lapsiryhmässä. Kielelliset haasteet ja kulttuurien eroavaisuudet osaltaan vaikuttivat siihen, ymmärrettiinkö ohjeistuksen sisältö ja haluttiinko tavoitteelliseen toimintaan panostaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, maahanmuuttajat