Vloggaaminen nuorten verkkokulttuurin ilmiönä Suomessa
Oksanen, Laura (2015)
Oksanen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816719
Tiivistelmä
Videobloggaamisen, eli vloggaamisen, suosio on kasvanut räjähdysmäisesti parin vuoden sisällä myös meillä Suomenssa. Tällä hetkellä aktiivisia suomalaisia vlogikanavia on yhteensä reilu 560 kappaletta YouTubessa ja määrä kasvaa kokoajan. Suosituimpien vloggaajien vlogien katsojamäärät ovat jo muuta-mia satoja tuhansia! Myös yritykset ja järjestöt ovat huomanneet vloggaajien suosion nuorten keskuudessa ja ovat tehneet vloggaajien kanssa yhteistyötä muun muassa erilaisten kampanjoiden avulla.
Nuoret viettävät entistä enemmän aikaa verkossa ja sosiaalisen median käytöstä on tullut heille jokapäi-väinen tapa. Sosiaalisen median palveluiden kautta luodaan uusia sosiaalisia suhteita ja pidetään yhteyttä nykyisiin tuttuihin. Vuoden 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan videopalvelu YouTube on 13–17-vuotiaiden nuorten käytetyin sosiaalisen median palvelu.
Voidaankin sanoa, että vloggaajat ovat nykypäivän pop- ja rocktähtiä, joita fanitetaan ja heidän tekemisistä otetaan mallia. Heille lähetetään kirjeitä ja lahjoja ja heitä tullaan tapaamaan miitteihin, eli meet and greet -tapahtumiin. Heitä palkitaan myös vuosittain Tubecon awardissa, joka järjestetään Suomen suurimmassa vloggaajat ja katsojat yhdistävässä tapahtumassa Tubeconissa.
Tutkimukseni menetelmänä käytin netnografiaa, eli verkossa tapahtuvaa havainnointia. Tutkimukseni kohderyhmää olivat 15–29-vuotiaat suomalaiset vloggaajat. Seurasin aktiivisesti 25 eri vlogikanavaa, vlog-gaajien ensimmäisestä videosta uusimpaan. Pyrin saamaan kattavan käsityksestä ilmiöstä ja havainnoi-maan vloggaajien kehitystä.
Monet vloggaajat kertoivat saaneensa innostuksen vloggaamiseen oman bloginsa kautta sekä harrastuksen yleistymisestä. Harrastus on tuonnut heidän elämäänsä positiivisia muutoksia, kuten paremman itsetun-non sekä heidän identiteettinsä on kehittynyt. Tuloksissa esittelen myös 11 erilaista kategoriaa, joihin vlogit voidaan jakaa. Lisäksi tuloksissa näkyy, miten sponsorit ja verkostot näkyvät videoilla ja millaisia ovat vlogeissa kuvatut vloggaajat ja katsojat yhdistävät tapaamiset ja tapahtumat.
Nuoret viettävät entistä enemmän aikaa verkossa ja sosiaalisen median käytöstä on tullut heille jokapäi-väinen tapa. Sosiaalisen median palveluiden kautta luodaan uusia sosiaalisia suhteita ja pidetään yhteyttä nykyisiin tuttuihin. Vuoden 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan videopalvelu YouTube on 13–17-vuotiaiden nuorten käytetyin sosiaalisen median palvelu.
Voidaankin sanoa, että vloggaajat ovat nykypäivän pop- ja rocktähtiä, joita fanitetaan ja heidän tekemisistä otetaan mallia. Heille lähetetään kirjeitä ja lahjoja ja heitä tullaan tapaamaan miitteihin, eli meet and greet -tapahtumiin. Heitä palkitaan myös vuosittain Tubecon awardissa, joka järjestetään Suomen suurimmassa vloggaajat ja katsojat yhdistävässä tapahtumassa Tubeconissa.
Tutkimukseni menetelmänä käytin netnografiaa, eli verkossa tapahtuvaa havainnointia. Tutkimukseni kohderyhmää olivat 15–29-vuotiaat suomalaiset vloggaajat. Seurasin aktiivisesti 25 eri vlogikanavaa, vlog-gaajien ensimmäisestä videosta uusimpaan. Pyrin saamaan kattavan käsityksestä ilmiöstä ja havainnoi-maan vloggaajien kehitystä.
Monet vloggaajat kertoivat saaneensa innostuksen vloggaamiseen oman bloginsa kautta sekä harrastuksen yleistymisestä. Harrastus on tuonnut heidän elämäänsä positiivisia muutoksia, kuten paremman itsetun-non sekä heidän identiteettinsä on kehittynyt. Tuloksissa esittelen myös 11 erilaista kategoriaa, joihin vlogit voidaan jakaa. Lisäksi tuloksissa näkyy, miten sponsorit ja verkostot näkyvät videoilla ja millaisia ovat vlogeissa kuvatut vloggaajat ja katsojat yhdistävät tapaamiset ja tapahtumat.