Toimija-asiakkaiden kokemuksia Metsään.fi-palvelun käytöstä
Lehtinen, Timo (2015)
Lehtinen, Timo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816683
Tiivistelmä
Metsään.fi-palvelu on Suomen metsäkeskuksen tarjoama palvelu metsän-omistajille ja metsäalan toimijoille. Se on ollut toimijoiden käytettävissä vuodesta 2013, ja samana vuonna se voitti Vuoden laatuinnovaatio-palkinnon. Palvelun avulla toimijat pystyvät tarjoamaan palveluitaan suoraan metsänomistajien tarpeen mukaan avoimen metsävaratiedon perusteella.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakasrajapinnassa työskentelevien metsäalan toimijoiden mielipiteitä palvelun käytöstä. Tutkimuksessa kysyttiin toimijoiden käyttökokemuksia Metsään.fi-palvelusta ja heidän mielestään tärkeimmistä kehityskohteista. Kerätyn tiedon perusteella on tarkoitus kehittää Metsään.fi-palvelua paremmin toimijaa palvelevaksi työkaluksi.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teemahaastattelun menetelmien mukaiset haastattelut tehtiin keväällä 2015. Haastattelukertoja oli seitsemän ja niihin osallistui 15 toimihenkilöä. Haastateltavien valinnan suoritti Suomen metsäkeskus omista asiakasrekistereistään, Metsään.fi-palvelun käytön aktiivisuuteen ja yrityksen sijaintiin perustuen.
Kaikissa haastatteluissa yhteiseksi teemaksi nousi koulutuksen tarve. Metsänomistajien varovainen ja virheellinen palvelun käyttö ei aktivoi toimijoita, pikemminkin häiritsee työntekoa. Toisaalta toimijat eivät osaa käyttää kaikkia palveluun tehtyjä työkaluja. Varsinaisia kehitysideoita ei esitetty, vain kehotuksia palvelun sujuvan toiminnan parantamiseen.
Hyvällä koulutussuunnitelmalla saadaan varmasti lisää ja aktiivisempia käyttäjiä Metsään.fi-palveluun.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakasrajapinnassa työskentelevien metsäalan toimijoiden mielipiteitä palvelun käytöstä. Tutkimuksessa kysyttiin toimijoiden käyttökokemuksia Metsään.fi-palvelusta ja heidän mielestään tärkeimmistä kehityskohteista. Kerätyn tiedon perusteella on tarkoitus kehittää Metsään.fi-palvelua paremmin toimijaa palvelevaksi työkaluksi.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teemahaastattelun menetelmien mukaiset haastattelut tehtiin keväällä 2015. Haastattelukertoja oli seitsemän ja niihin osallistui 15 toimihenkilöä. Haastateltavien valinnan suoritti Suomen metsäkeskus omista asiakasrekistereistään, Metsään.fi-palvelun käytön aktiivisuuteen ja yrityksen sijaintiin perustuen.
Kaikissa haastatteluissa yhteiseksi teemaksi nousi koulutuksen tarve. Metsänomistajien varovainen ja virheellinen palvelun käyttö ei aktivoi toimijoita, pikemminkin häiritsee työntekoa. Toisaalta toimijat eivät osaa käyttää kaikkia palveluun tehtyjä työkaluja. Varsinaisia kehitysideoita ei esitetty, vain kehotuksia palvelun sujuvan toiminnan parantamiseen.
Hyvällä koulutussuunnitelmalla saadaan varmasti lisää ja aktiivisempia käyttäjiä Metsään.fi-palveluun.