Motivoivan esimiehen merkitys liiketoiminnan uudistuksen yhteydessä
Liukkunen, Anna-Ilona (2015)
Liukkunen, Anna-Ilona
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110716050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110716050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten henkilökunta saadaan motivoitua oikein liiketoiminnan uudistuksen yhteydessä. Työn toimeksiantaja oli Hankasalmen S-Market. S-Marketille rakennettiin uusia liiketiloja keväällä 2015 ja toimeksiantona oli tehdä muutosprosessiin liittyvä opinnäytetyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada esimies tietoiseksi, mitkä asiat motivoivat henkilökuntaa. Saatujen tulosten perusteella tehtiin myös yritykselle kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui esimiestyöstä muutosprosessissa ja motivaatiosta. Teoriassa käsiteltiin muutosjohtamista ja muutosviestintää sekä miten muutoksiin voidaan suhtautua. Lisäksi käsiteltiin työmotivaatiota, motivaatiotekijöitä ja asioita, jotka voivat motivoida työntekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista lähestymistapaa. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa S-Marketin henkilökunnalle. Kysely oli strukturoitu, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyn vastauksia saatiin yhteensä yhdeksän kappaletta ja niiden analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin S-Marketin esimiestä haastattelemalla. Haastattelu oli puolistrukturoitu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että S-Marketin henkilökuntaa motivoi rakentavan, ja positiivisen palautteen saaminen esimieheltä, hyvin toimiva viestintä henkilöstön välillä sekä esimiehen kanssa ja hyvin toimiva esimiestyö. Lisäksi työnkierto ja keskustelut esimiehen kanssa ovat asioita, jotka voivat kasvattaa työmotivaatiota.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui esimiestyöstä muutosprosessissa ja motivaatiosta. Teoriassa käsiteltiin muutosjohtamista ja muutosviestintää sekä miten muutoksiin voidaan suhtautua. Lisäksi käsiteltiin työmotivaatiota, motivaatiotekijöitä ja asioita, jotka voivat motivoida työntekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista lähestymistapaa. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa S-Marketin henkilökunnalle. Kysely oli strukturoitu, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyn vastauksia saatiin yhteensä yhdeksän kappaletta ja niiden analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin S-Marketin esimiestä haastattelemalla. Haastattelu oli puolistrukturoitu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että S-Marketin henkilökuntaa motivoi rakentavan, ja positiivisen palautteen saaminen esimieheltä, hyvin toimiva viestintä henkilöstön välillä sekä esimiehen kanssa ja hyvin toimiva esimiestyö. Lisäksi työnkierto ja keskustelut esimiehen kanssa ovat asioita, jotka voivat kasvattaa työmotivaatiota.