VIP-ravintolan asiakastyytyväisyys ampumahiihdon MM-kilpailuissa 2015
Juntunen, Henna (2015)
Juntunen, Henna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kontiolahden ampumahiihdon maailmanmestaruuskilpailujen 2015 VIP-ravintolan asiakkaiden tyytyväisyyttä heille tarjottuihin ravintolapalveluihin sekä löytää ideoita tulevien tapahtumien VIP-ravintoloiden kehittämiseksi. Asiakastyytyväisyys tapahtumaravintolassa on aihepiirinä vähän tutkittu, eikä toimeksiantaja ollut aiemmin toteuttanut vastaavaa tutkimusta.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena, jonka menetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Haastattelut toteutettiin VIP-ravintolassa maaliskuussa 2015 tapahtuman aikana. Lomakkeen kysymysten avulla saatiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista aineistoa.
Määrällisen ja laadullisen aineiston käsittelyn ja analyysin perusteella tehty yhteenveto osoitti, että VIP-ravintola vastasi asiakkaiden odotuksia ja jopa ylitti ne. Palveluun ja asioinnin sujuvuuteen oltiin tyytyväisimpiä, ja lisäksi kehuttiin etenkin ilmapiiriä, kokonaisuutta sekä juoma- ja ruokatarjoiluja. Vähiten tyytyväisiä oltiin ravintolaympäristöön, ja toivottiin erityisesti laajempaa alkoholijuomavalikoimaa sekä screenejä kilpailujen seuraamista varten. Haastattelujen perusteella syntyi asiakaslähtöisiä kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää jatkossa. Haastattelulomake toimii lisäksi työkaluna jatkotutkimuksille.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena, jonka menetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Haastattelut toteutettiin VIP-ravintolassa maaliskuussa 2015 tapahtuman aikana. Lomakkeen kysymysten avulla saatiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista aineistoa.
Määrällisen ja laadullisen aineiston käsittelyn ja analyysin perusteella tehty yhteenveto osoitti, että VIP-ravintola vastasi asiakkaiden odotuksia ja jopa ylitti ne. Palveluun ja asioinnin sujuvuuteen oltiin tyytyväisimpiä, ja lisäksi kehuttiin etenkin ilmapiiriä, kokonaisuutta sekä juoma- ja ruokatarjoiluja. Vähiten tyytyväisiä oltiin ravintolaympäristöön, ja toivottiin erityisesti laajempaa alkoholijuomavalikoimaa sekä screenejä kilpailujen seuraamista varten. Haastattelujen perusteella syntyi asiakaslähtöisiä kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää jatkossa. Haastattelulomake toimii lisäksi työkaluna jatkotutkimuksille.