TIEDOLLA JOHTAMINEN : Kiinteistöjen huolto- ja kunnossapitotoiminnassa
Seppälä, Tapio (2015)
Seppälä, Tapio
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415909
Tiivistelmä
Tutkimustyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen Tilakeskus Liikelaitoksen kiinteistöjen huolto- ja kunnossapitotoiminnan tietojohtamista, prosessijohtamista sekä prosessien toimivuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää sellaiset kehityskohteet, joilla toimintaa saataisi yhtenäisemmäksi Tilakeskuksen sisällä. Tavoitteena oli myös löytää kehityskohteita, joiden avulla voidaan nykyistä toimintaa toteuttaa tiedolla johtamisen näkökulmasta tehokkaammin ja samalla parantaa kustannustehokkuutta.
Tutkimustyössä sovellettiin kahta teoriaa: tietojohtamista ja prosessijohtamista. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat teemahaastattelu ja sähköinen kysely. Tutkimuksen kohteena olivat toiminta, prosessit ja tietojärjestelmien käyttö. Tutkimusaineisto koostui pääosin teemahaastatteluissa saaduista tuloksista ja lisäksi sähköisen kyselyn tuloksista. Tutkimuksessa käytiin myös läpi toiminnassa pääasiassa käytetyt tietojärjestelmät ja niiden ominaisuudet.
Tulosten perusteella tietojohtamisessa tulee kiinnittää huomiota yhtenäiseen toimintaan ja siihen liittyvään koulutukseen. Toimintatavat ja tehtävät tulee kuvata selkeästi, lisäksi niiden noudattamista tulisi valvoa ja johtaa tarkasti. Tiedon tuottamista ja sen luotettavaa hallintaa tulee kehittää siten, että se tukee jokapäiväistä toimintaa. Tähän liittyy myös mobiiliteknologioiden kehittäminen ja tietojärjestelmien välisen tiedonsiirron kehittäminen. Talouden osalta kehittämistä tulee suunnata ylläpidon taloussuunnitteluun, raportointiin ja ennustettavuuteen. Tärkeitä kehityskohteita näiden lisäksi ovat myös organisaatiomallimuutos sekä siihen liittyvät prosessien kehittäminen, niiden kuvaaminen ja toiminnan johtaminen.
Tutkimustyössä sovellettiin kahta teoriaa: tietojohtamista ja prosessijohtamista. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat teemahaastattelu ja sähköinen kysely. Tutkimuksen kohteena olivat toiminta, prosessit ja tietojärjestelmien käyttö. Tutkimusaineisto koostui pääosin teemahaastatteluissa saaduista tuloksista ja lisäksi sähköisen kyselyn tuloksista. Tutkimuksessa käytiin myös läpi toiminnassa pääasiassa käytetyt tietojärjestelmät ja niiden ominaisuudet.
Tulosten perusteella tietojohtamisessa tulee kiinnittää huomiota yhtenäiseen toimintaan ja siihen liittyvään koulutukseen. Toimintatavat ja tehtävät tulee kuvata selkeästi, lisäksi niiden noudattamista tulisi valvoa ja johtaa tarkasti. Tiedon tuottamista ja sen luotettavaa hallintaa tulee kehittää siten, että se tukee jokapäiväistä toimintaa. Tähän liittyy myös mobiiliteknologioiden kehittäminen ja tietojärjestelmien välisen tiedonsiirron kehittäminen. Talouden osalta kehittämistä tulee suunnata ylläpidon taloussuunnitteluun, raportointiin ja ennustettavuuteen. Tärkeitä kehityskohteita näiden lisäksi ovat myös organisaatiomallimuutos sekä siihen liittyvät prosessien kehittäminen, niiden kuvaaminen ja toiminnan johtaminen.