Yrityksen palvelukatalogin tilauskäyttöliittymän käyttöönottomallin kehittäminen
Salmela, Kirsi (2015)
Salmela, Kirsi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103015808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103015808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Fujitsu Finland Oy:n palvelukatalogin tilauskäyttöliittymän käyttöönottomallin kehittäminen. Tarkoituksena oli kuvata käyttöönottomalli. Projektin tavoitteena oli rakentaa yksinkertainen ja helppokäyttöinen käyttöliittymä palvelutuotteiden tilauksia varten yrityksen työntekijöille ja asiakkaille sekä automatisoida mahdollisimman pitkälle tilausprosesseja. Tämä tuo lisäarvoa itsepalveluportaaliin ja nopeuttaa palveluiden toimitusaikoja sekä alentaa niistä aiheutuvia kustannuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työn aiheeseen oleellisesti liittyvin osin ITIL prosessikehystä sekä projektin työskentelymenetelmänä käytettävää Scrumia. Teoriaosuudessa esitellään myös Fujitsun itsepalveluportaali Fast ja automatisointijärjestelmä Flow.
Empiirisessä osuudessa kuvataan palvelukatalogin toteutus Flow järjestelmässä ja palvelukatalogin tilauskäyttöliittymän käyttöönottomalli. Kehitettyä käyttöönottomallia voidaan käyttää Fujitsu Store –palvelun toteuttamiseen uusille ja jo olemassa oleville asiakkaille. Tilauskäyttöliittymän ja tilausprosessien raportointia sekä jatkokehitystä yrityksessä seurataan ja kehitetään jatkuvasti. Käyttäjien tyytyväisyyskyselyillä saadaan arvokasta tietoa palvelun toimivuudesta ja tärkeistä kehityskohteista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työn aiheeseen oleellisesti liittyvin osin ITIL prosessikehystä sekä projektin työskentelymenetelmänä käytettävää Scrumia. Teoriaosuudessa esitellään myös Fujitsun itsepalveluportaali Fast ja automatisointijärjestelmä Flow.
Empiirisessä osuudessa kuvataan palvelukatalogin toteutus Flow järjestelmässä ja palvelukatalogin tilauskäyttöliittymän käyttöönottomalli. Kehitettyä käyttöönottomallia voidaan käyttää Fujitsu Store –palvelun toteuttamiseen uusille ja jo olemassa oleville asiakkaille. Tilauskäyttöliittymän ja tilausprosessien raportointia sekä jatkokehitystä yrityksessä seurataan ja kehitetään jatkuvasti. Käyttäjien tyytyväisyyskyselyillä saadaan arvokasta tietoa palvelun toimivuudesta ja tärkeistä kehityskohteista.