Erillishyllysijoittelu päivittäistavaramyynnin kasvun lähteenä : case on the go -tuotteet
Autio, Toni (2015)
Autio, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lisääkö erillisen välipalahyllyn sijoittaminen asiakaskierron alkupäähän, on the go -tuotteiden eli helposti mukaan otettavien välipalatuotteiden myyntiä pienmyymälöissä. Tutkittavia välipalatuotteita olivat suklaapatukat, pähkinät ja proteiinipatukat. Tutkimukseen osallistui neljä Turun alueen K-Market-myymälää. Jokaiseen myymälään rakennettiin omat tutkimukseen soveltuvat kalusteet. Tutkimuksen toimeksiantajana ja rahoittajana toimi Cloetta Suomi Oy.
Välipalatuotteiden ostokäyttäytymiseen liittyvä tutkimus tehtiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytettiin tapaustutkimus- eli case-study-menetelmää. Tutkimuksessa käytettävä aineisto kerättiin kahden viikon seurantajakson aikana systemaattisella otannalla Cloettan sekä myymälöiden omista tietokannoista. Myyntidatoja ja tilastoja hyödyntämällä saimme vertailukelpoiset luvut tutkimuksen pohjalle. Vertailulukuina tutkimuksessa käytettiin edellisen vuoden vastaavana aikana tapahtunutta myyntiä. Pähkinäpussien myynnissä vertailulukuina käytettiin edellisen kahden viikon aikana tapahtunutta myyntiä. Vertailukelpoisuus tarkistettiin ennen tutkimuksen aloittamista.
Tutkimus osoitti, että erillisen välipalahyllyn sijoittaminen myymälän alkukiertoon oli pääsääntöisesti erittäin kannattavaa. Kaikkien myymälöiden myyntiluvut kasvoivat tutkittavien tuotteiden osalta. Vaihtelevuutta tutkimuksen tuloksiin toi kuitenkin se, että välipalahyllykalustetta ei pystytty sijoittamaan asiakaskierrossa aivan identtisille kohdille myymälöissä. Myyntiluvut olivat useimmissa myymälöissä kuitenkin erinomaiset. Tutkimuksessa saavutettiin paikoin satojen prosenttien myynnin kehityksiä.
Välipalatuotteiden ostokäyttäytymiseen liittyvä tutkimus tehtiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytettiin tapaustutkimus- eli case-study-menetelmää. Tutkimuksessa käytettävä aineisto kerättiin kahden viikon seurantajakson aikana systemaattisella otannalla Cloettan sekä myymälöiden omista tietokannoista. Myyntidatoja ja tilastoja hyödyntämällä saimme vertailukelpoiset luvut tutkimuksen pohjalle. Vertailulukuina tutkimuksessa käytettiin edellisen vuoden vastaavana aikana tapahtunutta myyntiä. Pähkinäpussien myynnissä vertailulukuina käytettiin edellisen kahden viikon aikana tapahtunutta myyntiä. Vertailukelpoisuus tarkistettiin ennen tutkimuksen aloittamista.
Tutkimus osoitti, että erillisen välipalahyllyn sijoittaminen myymälän alkukiertoon oli pääsääntöisesti erittäin kannattavaa. Kaikkien myymälöiden myyntiluvut kasvoivat tutkittavien tuotteiden osalta. Vaihtelevuutta tutkimuksen tuloksiin toi kuitenkin se, että välipalahyllykalustetta ei pystytty sijoittamaan asiakaskierrossa aivan identtisille kohdille myymälöissä. Myyntiluvut olivat useimmissa myymälöissä kuitenkin erinomaiset. Tutkimuksessa saavutettiin paikoin satojen prosenttien myynnin kehityksiä.