Ekaluokkalaisten kokemuksia osallisuudesta Icehearts-joukkuetoiminnassa
Varsamäki, Siru (2015)
Varsamäki, Siru
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314841
Tiivistelmä
Varsamäki, Siru. Ekaluokkalaisten kokemuksia osallisuudesta Icehearts-joukkuetoiminnassa, keväällä 2015. Helsinki, syksy
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus. 64 s. 4 liitettä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus toteutuu Icehearts-järjestön joukkueessa, johon kuului kahdeksan ekaluokkalaista poikaa ja joukkueen kasvattajat tutkimuksen työstämisen aikana. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka osalliseen toimintakulttuuriin pyritään joukkueessa.
Tutkimukseen materiaalinkeruuseen käytettiin kvalitatiivisia aineistonkeruumenetelmiä ja materiaalinkeruu tapahtui kevään 2015 aikana. Tutkimukseen materiaali kerättiin saduttamalla ja haastattelemalla joukkueen lapsia. Myös joukkueen kasvattajaa haastateltiin kirjallisesti puolistrukturoidun sähköpostikyselyn avulla. Jokainen tutkittava osallistui haastatteluihin.
Haastattelutuloksissa kävi ilmi, että lapset viihtyvät toiminnassa ja kokivat joukkueen vertaissuhteet toimivana. Kuitenkin joukkueen kasvattajan ja lasten näkökulmat osallisuuden toteutumisesta arjessa poikkesivat melko paljon toisistaan. Aikuisten mukaan lapsia tuettiin osallisuuteen monin keinoin, mutta usea lapsi kertoi, ettei kokenut voivansa juurikaan vaikuttaa joukkueen asioihin tai tulevansa kuulluksi. Tutkimuksessa käy ilmi, että tuomalla julki lasten omakohtaisia ajatuksia voidaan löytää keinoja kehittää Icehearts-järjestön toimintaa edelleen lapsilähtöisemmäksi ja lapsen turvallista kasvua tukevammaksi toimintaympäristöksi.
Asiasanat: Icehearts, varhainen puuttuminen, osallisuus, varhaiskasvatus, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy, joukkueurheilu
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus. 64 s. 4 liitettä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus toteutuu Icehearts-järjestön joukkueessa, johon kuului kahdeksan ekaluokkalaista poikaa ja joukkueen kasvattajat tutkimuksen työstämisen aikana. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka osalliseen toimintakulttuuriin pyritään joukkueessa.
Tutkimukseen materiaalinkeruuseen käytettiin kvalitatiivisia aineistonkeruumenetelmiä ja materiaalinkeruu tapahtui kevään 2015 aikana. Tutkimukseen materiaali kerättiin saduttamalla ja haastattelemalla joukkueen lapsia. Myös joukkueen kasvattajaa haastateltiin kirjallisesti puolistrukturoidun sähköpostikyselyn avulla. Jokainen tutkittava osallistui haastatteluihin.
Haastattelutuloksissa kävi ilmi, että lapset viihtyvät toiminnassa ja kokivat joukkueen vertaissuhteet toimivana. Kuitenkin joukkueen kasvattajan ja lasten näkökulmat osallisuuden toteutumisesta arjessa poikkesivat melko paljon toisistaan. Aikuisten mukaan lapsia tuettiin osallisuuteen monin keinoin, mutta usea lapsi kertoi, ettei kokenut voivansa juurikaan vaikuttaa joukkueen asioihin tai tulevansa kuulluksi. Tutkimuksessa käy ilmi, että tuomalla julki lasten omakohtaisia ajatuksia voidaan löytää keinoja kehittää Icehearts-järjestön toimintaa edelleen lapsilähtöisemmäksi ja lapsen turvallista kasvua tukevammaksi toimintaympäristöksi.
Asiasanat: Icehearts, varhainen puuttuminen, osallisuus, varhaiskasvatus, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy, joukkueurheilu