"Että te ootte ihmisiä, me ollaan ihmisiä". : Maahanmuuttaja lasten kokema rasismi Oulun Rajakylän alueella
Jaakola, Taina (2015)
Jaakola, Taina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414620
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttaja lasten kokemaa rasismia Oulun Rajakylän alueella. Haastattelin opinnäytetyötäni varten neljää alakoululaista lasta Rajakylän koululla. Haastatteluiden tarkoitus oli selvittää erityisesti, ovatko maahanmuuttaja lapset kokeneet rasismia Rajakylässä, millaista se on ollut ja miten he haluaisivat asiaan puututtavan.
Halusin tehdä tutkimuksestani alueellisesti rajatun ja Rajakylä alueena sopi tutkimuksen tekemiseen mainiosti. Se on yksi Oulun kaupunginosa, jossa asuu todella paljon maahanmuuttajia. Rajakylän koulun rehtori oli kiinnostunut toteuttamaan tutkimusta heidän koulussaan ja koulumentori oli apunani kokoamassa tutkimusjoukkoa.
Tutkimus tuotti arvokasta tietoa erityisesti Rajakylän koululle rasismin esiintyvyydestä alueella, mutta tietoa voidaan hyödyntää myös tehtäessä yhteistyötä esimerkiksi Rajakylän nuorisotoimen kanssa. Tutkimustulosten valossa Rajakylän toimijat, jotka tekevät työtä maahanmuuttaja lasten parissa voivat yhdessä pohtia täytyykö rasisminvastaista työtä lisätä tai tehdä muutoksia.
Halusin tehdä tutkimuksestani alueellisesti rajatun ja Rajakylä alueena sopi tutkimuksen tekemiseen mainiosti. Se on yksi Oulun kaupunginosa, jossa asuu todella paljon maahanmuuttajia. Rajakylän koulun rehtori oli kiinnostunut toteuttamaan tutkimusta heidän koulussaan ja koulumentori oli apunani kokoamassa tutkimusjoukkoa.
Tutkimus tuotti arvokasta tietoa erityisesti Rajakylän koululle rasismin esiintyvyydestä alueella, mutta tietoa voidaan hyödyntää myös tehtäessä yhteistyötä esimerkiksi Rajakylän nuorisotoimen kanssa. Tutkimustulosten valossa Rajakylän toimijat, jotka tekevät työtä maahanmuuttaja lasten parissa voivat yhdessä pohtia täytyykö rasisminvastaista työtä lisätä tai tehdä muutoksia.