LÄHIRUOKA KILPAILUETUNA : Lähiruokaa strategisesta näkökulmasta tarjoiltuna
Perätalo, Hanne (2015)
Perätalo, Hanne
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091214573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091214573
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella lähiruoan käyttöä ravintoloissa strategisesta näkökulmasta sekä tuottaa tietoa ravintoloille, jotka suunnittelevat lähiruoan osuuden kas-vattamista raaka-ainehankinnoissaan.
Teoriaosuudessa strategiaa on käsitelty yksinkertaistettuna ja pääsääntöisesti pien- ja kes-kisuurten yritysten näkökulmasta, koska pienemmät ravintolat ovat vielä lähiruoan tuotan-nollisista syistä pääasiallisin jakelukanava.
Käytännön osuudessa strategiamallin pohjaksi tehtiin analyysityö, jossa toteutettiin asia-kaskysely ravintolalle, jonka raaka-aineista 70 % tulee lähialueen tuottajilta. Toinen analyysi on SWOT-analyysi ravintoloista lähiruoan jakelukanavina.
Lopuksi strategia on kuvattu strategiakartaksi taloudellisesta ja asiakasnäkökulmasta, sisäi-sestä näkökulmasta sekä oppimisen ja kasvun näkökulmasta. Pois on jätetty mittaristo, joilla tavoitteiden saavuttamista mitataan. Opinnäytetyön ulkopuolelle on jätetty myös strategian implementointi.
Teoriaosuudessa strategiaa on käsitelty yksinkertaistettuna ja pääsääntöisesti pien- ja kes-kisuurten yritysten näkökulmasta, koska pienemmät ravintolat ovat vielä lähiruoan tuotan-nollisista syistä pääasiallisin jakelukanava.
Käytännön osuudessa strategiamallin pohjaksi tehtiin analyysityö, jossa toteutettiin asia-kaskysely ravintolalle, jonka raaka-aineista 70 % tulee lähialueen tuottajilta. Toinen analyysi on SWOT-analyysi ravintoloista lähiruoan jakelukanavina.
Lopuksi strategia on kuvattu strategiakartaksi taloudellisesta ja asiakasnäkökulmasta, sisäi-sestä näkökulmasta sekä oppimisen ja kasvun näkökulmasta. Pois on jätetty mittaristo, joilla tavoitteiden saavuttamista mitataan. Opinnäytetyön ulkopuolelle on jätetty myös strategian implementointi.