Pelin esimerkkitason ja - ympäristön luominen
Huttunen, Samuli (2015)
Huttunen, Samuli
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on peliympäristöresurssien kehitys ja yksinkertaisen esimerkkitason (ei kokonainen pelitaso) luominen kehitetyiden resurssien avulla. Työprosessi käydään läpi alusta alkaen, seuraten miten prosessi edistyy askel askeleelta. Lopuksi esitellään miltä lopputulos eli valmis ”esittelyhuone” näyttää.
Peliresurssien kehityksessä käytetään muutamaa eri ohjelmaa eri osien luomiseen. 3D-mallin luontiin käytetään 3D-mallinnusohjelmaa nimeltä ”Blender”, kun taas tekstuurien kehitykseen käytetään tunnettua kuvankäsittelyohjelmaa ”Photoshop”. Tekstuurien kehityksessä käytetään myös pienoisohjelmaa nimeltä ”xNormal”, jonka tarkoituksena on luoda eri tekstuureita, joita tarvitaan kunnon resurssin luontiin. Resurssien valmistuttua siirretään ne pelimoottoriin. Tässä työssä pelimoottorina toimii ”Unreal Engine 3”.
Tavoitteena on luoda yksinkertainen 1800-luvun Steampunk-tyylinen viinikellari. Kellariin on aseteltu tehdyt resurssit niin, että se näyttää uskottavalta. Huoneeseen on myös lisätty pelimoottorin kautta erilaisia efektejä korostamaan tunnelmaa.
Työn lopputulos onnistui odotettua paremmin. Viinikellarin tunnelma on lähes kokonaan suunnitelmien mukaan kehitetty, ja tuntuu unohdetulta, vanhalta ja ruosteiselta. Paranneltavaa aina kuitenkin löytyy, varsinkin tekstuurien kehityksessä. Tulos on hyvä esimerkki muille aloitteleville peliresurssien kehittäjille, sekä tasosuunnittelijoille. Esittelyhuoneesta näkee hyvin, kuinka paljon voi saada aikaan vain kourallisella eri peliresursseja. Lopputuloksen näkee liitteen kuvista.
Peliresurssien kehityksessä käytetään muutamaa eri ohjelmaa eri osien luomiseen. 3D-mallin luontiin käytetään 3D-mallinnusohjelmaa nimeltä ”Blender”, kun taas tekstuurien kehitykseen käytetään tunnettua kuvankäsittelyohjelmaa ”Photoshop”. Tekstuurien kehityksessä käytetään myös pienoisohjelmaa nimeltä ”xNormal”, jonka tarkoituksena on luoda eri tekstuureita, joita tarvitaan kunnon resurssin luontiin. Resurssien valmistuttua siirretään ne pelimoottoriin. Tässä työssä pelimoottorina toimii ”Unreal Engine 3”.
Tavoitteena on luoda yksinkertainen 1800-luvun Steampunk-tyylinen viinikellari. Kellariin on aseteltu tehdyt resurssit niin, että se näyttää uskottavalta. Huoneeseen on myös lisätty pelimoottorin kautta erilaisia efektejä korostamaan tunnelmaa.
Työn lopputulos onnistui odotettua paremmin. Viinikellarin tunnelma on lähes kokonaan suunnitelmien mukaan kehitetty, ja tuntuu unohdetulta, vanhalta ja ruosteiselta. Paranneltavaa aina kuitenkin löytyy, varsinkin tekstuurien kehityksessä. Tulos on hyvä esimerkki muille aloitteleville peliresurssien kehittäjille, sekä tasosuunnittelijoille. Esittelyhuoneesta näkee hyvin, kuinka paljon voi saada aikaan vain kourallisella eri peliresursseja. Lopputuloksen näkee liitteen kuvista.