Kommunikointi aikuisen intubiodun tehohoitopotilaan kanssa : ICU competence -projektin virtuaalisen koulutusohjelman sisällön kehittäminen
Hietanen, Susanna; Karhu, Saara (2015)
Hietanen, Susanna
Karhu, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812742
Tiivistelmä
Tehohoito-osastolla yleisin hoitomuoto on akuutin tai leikkauksen jälkeisen hengitysvajauksen hoito hengityskoneessa. Hoidon tarkoitus on hallitulla hapen annolla turvata potilaan elintoiminnot ja hapensaanti intuboimalla potilas. Intubaatio estää potilaan normaalin kommunikoimisen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tietoa sairaanhoitajan ja intuboidun potilaan kommunikoinnista ja kommunikoinnin tukena käytettävistä menetelmistä sekä apuvälineistä. Opinnäytetyö tulee osaksi ICU competence -hanketta. Työ on toteutettu soveltaen systemaattista kirjallisuuskatsausta ja siinä käytettyjen analysoitujen julkaisujen määrä on 12 (=n).
Sairastuminen tai tehohoitoon joutuminen on potilaalle stressaava tapahtuma. Intuboidulla potilaalla stressiä lisää verbaalisen kommunikoinnin puuttuminen. Kommunikoitaessa intuboidun potilaan kanssa on tärkeää huolehtia tilanteiden ja toimenpiteiden kiireettömyydestä, sekä huomioida potilaan vireystila. Intuboitu potilas kokee tärkeäksi hoitajan läsnäolon, hoitajan viestinnässä käyttämien kysymysten yksinkertaisuuden, katse- ja fyysisen kontaktin saamisen sekä hoitoon osallistamisen. Intuboidulle potilaalle on tärkeää tulla ymmärretyksi, koska potilas ei pysty puhumaan.
Suurin osa intuboiduista potilaista kokee kommunikoinnin haastavaksi ja turhauttavaksi. Kommunikoinnin tekee haastavaksi potilaalle vaihteleva vireystila, tehohoidossa käytössä olevat laitteet ja mittarit, sekä vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien vähyys. Potilaan turhautumista aiheuttaa kommunikointiyritysten epäonnistuminen, hoitajien kommunikoimattomuus potilaan kanssa ja potilaan toiveiden huomiotta jättäminen. Kommunikointia intuboidun potilaan kanssa voidaan helpottaa sovituin menetelmin. Yleisimmin käytetty menetelmä on eleiden käyttö. Apuvälineinä voidaan käyttää puhetta korvaavia manuaalisia, graafisia ja kosketeltavia apuvälineitä. Kommunikoinnin toteutuminen potilaan kanssa on vahvasti hoitajalähtöistä. Hoitohenkilökunnan aktiivinen ote kommunikoinnin edistämiseksi intuboidun potilaan kanssa on merkittävästi sidoksissa potilaan positiivisiin kokemuksiin viestinnän toteutumisesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tietoa sairaanhoitajan ja intuboidun potilaan kommunikoinnista ja kommunikoinnin tukena käytettävistä menetelmistä sekä apuvälineistä. Opinnäytetyö tulee osaksi ICU competence -hanketta. Työ on toteutettu soveltaen systemaattista kirjallisuuskatsausta ja siinä käytettyjen analysoitujen julkaisujen määrä on 12 (=n).
Sairastuminen tai tehohoitoon joutuminen on potilaalle stressaava tapahtuma. Intuboidulla potilaalla stressiä lisää verbaalisen kommunikoinnin puuttuminen. Kommunikoitaessa intuboidun potilaan kanssa on tärkeää huolehtia tilanteiden ja toimenpiteiden kiireettömyydestä, sekä huomioida potilaan vireystila. Intuboitu potilas kokee tärkeäksi hoitajan läsnäolon, hoitajan viestinnässä käyttämien kysymysten yksinkertaisuuden, katse- ja fyysisen kontaktin saamisen sekä hoitoon osallistamisen. Intuboidulle potilaalle on tärkeää tulla ymmärretyksi, koska potilas ei pysty puhumaan.
Suurin osa intuboiduista potilaista kokee kommunikoinnin haastavaksi ja turhauttavaksi. Kommunikoinnin tekee haastavaksi potilaalle vaihteleva vireystila, tehohoidossa käytössä olevat laitteet ja mittarit, sekä vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien vähyys. Potilaan turhautumista aiheuttaa kommunikointiyritysten epäonnistuminen, hoitajien kommunikoimattomuus potilaan kanssa ja potilaan toiveiden huomiotta jättäminen. Kommunikointia intuboidun potilaan kanssa voidaan helpottaa sovituin menetelmin. Yleisimmin käytetty menetelmä on eleiden käyttö. Apuvälineinä voidaan käyttää puhetta korvaavia manuaalisia, graafisia ja kosketeltavia apuvälineitä. Kommunikoinnin toteutuminen potilaan kanssa on vahvasti hoitajalähtöistä. Hoitohenkilökunnan aktiivinen ote kommunikoinnin edistämiseksi intuboidun potilaan kanssa on merkittävästi sidoksissa potilaan positiivisiin kokemuksiin viestinnän toteutumisesta.