Tutkimuspaja innovaatiopedagogisena oppimisympäristönä opiskelijoiden ja opettajien kokemana
Kyllönen, Annariikka (2015)
Kyllönen, Annariikka
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060612647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060612647
Tiivistelmä
Työelämän osaamisvaatimukset muuttuvat kiihtyvään tahtiin. Koulutuksen tehtävänä on valmistaa tulevaisuuden ammattilaisia, jotka kykenevät toimimaan kompleksisten tehtävien parissa ja osallistumaan innovaatioiden kehittämiseen. Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämiskohteena on tutkimuspaja innovaatiopedagogisena oppimisympäristönä. Työn tavoitteena on tuottaa kokemusperäistä tietoa menetelmän toimivuudesta ja oppimiskokemuksesta tutkimuspajassa ja täten tarkastella tuottaako menetelmä Turun ammattikorkeakoulussa määritellyn pedagogisen strategian innovaatiopedagogiikan mukaista opetusta ja tukeeko innovaatiokompetenssien eli työelämävalmiuksien kehittymisessä. Mikäli menetelmä koetaan toimivana ja motivoivana, on perusteita sen käytön lisäämiselle opetuksessa. Lisäksi tutkimuksen pohjalta pyritään tekemään ehdotuksia menetelmän kehittämiseksi.
Tutkimuksen kohderyhmänä on INCODE –projektin (Innovation Competencies Development) yhteistyöyliopistojen tutkimuspajapilotteihin osallistuneita opiskelijoita ja opettajia. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin puoli-strukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teemoitellen sekä tutkimustehtävien ja teorian pohjalta tulkiten.
Tutkimuksen perusteella tutkimuspaja koettiin mielekkäänä, sopivia haasteita tarjoavana, motivoivana ja innovatiivisuutta vahvistana menetelmänä. Tutkimusaineistosta nousi viisi pääteemaa, jotka ovat kokemus tutkimuspajasta uudenlaisena tapana oppia, ryhmätyöskentely, työelämäyhteydet, vapaus työskentelyssä sekä motivaatio. Tutkimuspajatyöskentelyn koettiin kehittävän kaikkia innovaatiokompetenssien osa-alueita: luovaa ongelmanratkaisukykyä, kokonaisvaltaista ajattelua, päämäärätietoisuutta, kykyä toimia yhteistyössä sekä kykyä toimia verkostoissa. Näin ollen kokemusten perusteella menetelmä tukee opiskelijoiden kykyä osallistua erilaisiin innovaatioprosesseihin, mikä onkin innovaatiopedagogiikan tavoitteena.
Tutkimuksessa esiin tulleiden kehittämisehdotusten myötä menetelmän käyttöä ja työskentelymuotoja voidaan kehittää edelleen ja etenkin räätälöidä menetelmän käyttöä kulloinkin käsillä olevan tehtävän tarpeisiin entistä paremmin. Tulevaisuudessa voisi olla mielenkiintoista tutkia, onko menetelmällä ollut konkreettista vaikuttavuutta opiskelijoiden työelämään siirtymisessä.
Tutkimuksen kohderyhmänä on INCODE –projektin (Innovation Competencies Development) yhteistyöyliopistojen tutkimuspajapilotteihin osallistuneita opiskelijoita ja opettajia. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin puoli-strukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teemoitellen sekä tutkimustehtävien ja teorian pohjalta tulkiten.
Tutkimuksen perusteella tutkimuspaja koettiin mielekkäänä, sopivia haasteita tarjoavana, motivoivana ja innovatiivisuutta vahvistana menetelmänä. Tutkimusaineistosta nousi viisi pääteemaa, jotka ovat kokemus tutkimuspajasta uudenlaisena tapana oppia, ryhmätyöskentely, työelämäyhteydet, vapaus työskentelyssä sekä motivaatio. Tutkimuspajatyöskentelyn koettiin kehittävän kaikkia innovaatiokompetenssien osa-alueita: luovaa ongelmanratkaisukykyä, kokonaisvaltaista ajattelua, päämäärätietoisuutta, kykyä toimia yhteistyössä sekä kykyä toimia verkostoissa. Näin ollen kokemusten perusteella menetelmä tukee opiskelijoiden kykyä osallistua erilaisiin innovaatioprosesseihin, mikä onkin innovaatiopedagogiikan tavoitteena.
Tutkimuksessa esiin tulleiden kehittämisehdotusten myötä menetelmän käyttöä ja työskentelymuotoja voidaan kehittää edelleen ja etenkin räätälöidä menetelmän käyttöä kulloinkin käsillä olevan tehtävän tarpeisiin entistä paremmin. Tulevaisuudessa voisi olla mielenkiintoista tutkia, onko menetelmällä ollut konkreettista vaikuttavuutta opiskelijoiden työelämään siirtymisessä.