Palvelutiskin toiminnan kehittäminen : esimerkkinä K-Citymarket Skanssi
Simonen, Jaakko (2015)
Simonen, Jaakko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312172
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli tarkastella keinoja, joilla voidaan vaikuttaa palvelutiskin ja erityisesti sen lounaspalveluiden toiminnan kehittämiseen yleisesti, sekä erityisesti Citymarket Skanssissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi tämänhetkistä ja tulevaa tilannetta palvelutiskin ja vähittäiskaupan lounaspalveluiden suhteen. Näiden toimintaa on läpi opinnäytetyön arvioitu eri mainonta-, myynti – ja asiakaspalvelukeinojen kautta, miettien soveltamismahdollisuuksia. Nykyajan mainonnasta käydään läpi mm. Internetin ja sosiaalisen median taitavan käytön tärkeyttä, sekä niiden käyttömahdollisuuksia esimerkiksi lounaspalveluiden edistämiseksi. Asianmukainen koulutus ja innostaminen asiakaspalvelu – ja myyntityöhön on välttämätöntä, jotta asiakaskunta säilyy ja uusia asiakkaita saadaan. Asiakaspalvelua kilpailuetuna ei tulisi sivuuttaa.
Osana opinnäyteyötä on toteutettu tutkimus Skanssin liikekeskuksen henkilökunnalle, jossa kartoitettiin yleisesti lounastottumuksia, Citymarket Skanssin lounaspalveluiden käyttöä sekä mielipiteitä tämänhetkisistä lounaspalveluista. Opinnäytetyön tutkimusosio oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyn täytti 158 Skanssin liikekeskuksen työntekijää, joista analysoitiin 150 työntekijän vastaukset.
Tuloksista kävi ilmi, että vähän alle 40 % valitsee juuri Citymarket Skanssin lounaspalvelut vähintään kerran viikossa. Monet kokivat Citymarketin olevan hyvällä etäisyydellä omalta työpaikalta. Moni koki tuotteet myös itselleen sopivan hintaisiksi ja terveellisiksi. Toisaalta osa vastaajista, jotka ilmoittivat käyttävänsä kyseisiä lounaspalveluja harvemmin, pitivät hintoja itselleen liian korkeina. Kysyttäessä asiakaskunnan toiveita lounastarjonnasta, selvästi esiin nousivat parannusehdotukset sekä salaattien että patonkien suhteen. Monet toivoivat takaisin vanhaa käytäntöä, jossa valmiiseen salaattipohjaan saa valita mieleiset lisäainekset. Patongeista toivottiin entistä täyteläisempiä ja suurempia. Kokonaisuudessaan toivottiin lisää valinnanvaraa. Tärkeimmiksi tekijöiksi onnistuneessa lounaskokemuksessa nostettiin lounasruuan helppous ja nopea saatavuus, edullinen hinta sekä laadukas ja terveellinen ruoka.
Osana opinnäyteyötä on toteutettu tutkimus Skanssin liikekeskuksen henkilökunnalle, jossa kartoitettiin yleisesti lounastottumuksia, Citymarket Skanssin lounaspalveluiden käyttöä sekä mielipiteitä tämänhetkisistä lounaspalveluista. Opinnäytetyön tutkimusosio oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyn täytti 158 Skanssin liikekeskuksen työntekijää, joista analysoitiin 150 työntekijän vastaukset.
Tuloksista kävi ilmi, että vähän alle 40 % valitsee juuri Citymarket Skanssin lounaspalvelut vähintään kerran viikossa. Monet kokivat Citymarketin olevan hyvällä etäisyydellä omalta työpaikalta. Moni koki tuotteet myös itselleen sopivan hintaisiksi ja terveellisiksi. Toisaalta osa vastaajista, jotka ilmoittivat käyttävänsä kyseisiä lounaspalveluja harvemmin, pitivät hintoja itselleen liian korkeina. Kysyttäessä asiakaskunnan toiveita lounastarjonnasta, selvästi esiin nousivat parannusehdotukset sekä salaattien että patonkien suhteen. Monet toivoivat takaisin vanhaa käytäntöä, jossa valmiiseen salaattipohjaan saa valita mieleiset lisäainekset. Patongeista toivottiin entistä täyteläisempiä ja suurempia. Kokonaisuudessaan toivottiin lisää valinnanvaraa. Tärkeimmiksi tekijöiksi onnistuneessa lounaskokemuksessa nostettiin lounasruuan helppous ja nopea saatavuus, edullinen hinta sekä laadukas ja terveellinen ruoka.