Sponsoroinnin kehittäminen LähiTapiola Varsinais-Suomessa
Katajisto, Kai (2015)
Katajisto, Kai
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211870
Tiivistelmä
Sponsorointi on nykyään yksi eniten kasvaneista markkinoinnin keinoista. Sponsorointia esiintyy niin urheilun eri lajeissa ja kulttuurin puolella. Sponsorointi on vastikkeellista yhteistyötä sponsoroivan ja sponsoroinnin kohteen välillä. Sponsorointi on osa yrityksen tavoitteellista markkinointiviestintää rajatulle kohderyhmälle. Sponsoroinnin kohteet yleensä edustavat urheilua ja kulttuuria. Sponsoroinnin tulee olla yrityksen arvojen ja etujen mukaista.
Tässä tutkimuksessa ollaan käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastatellaan LähiTapiola Varsinais-Suomen markkinointijohtajaa ja nykyisten sponsorikohteiden yhteyshenkilöitä. Markkinointijohtajan haastattelu tehtiin kasvotusten ja vastaukset kirjattiin paperille. LähiTapiolan Varsinais-Suomi antoi neljän sponsorointikohteen yhteystiedot. Heidän kanssaan teemakeskustelut tehtiin puhelimessa ja puhelut tallennettiin. Teemakeskustelussa kysymykset pidettiin todella avoimina ja kyseessä oli enemmän teemakeskustelu kuin varsinainen haastattelu.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin selkeä toimintamalli siitä mitä pitää sopia ja vaatia kohteelta. Kehittämisideoita annettiin myös runsaasti ja niistä annetaan erilaisia variaatioita. Sponsorin puolelta on tärkeää sopia aina tavoite minne sponsoroinnilla pyritään ja miten sitä mitataan. Tiivistä yhteydenpitoa ja raportointia tulee aina vaatia sponsoroinnin kohteelta. Toimeksiantajan vaatimuksesta sivut 18-33 ovat salaisia.
Tässä tutkimuksessa ollaan käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastatellaan LähiTapiola Varsinais-Suomen markkinointijohtajaa ja nykyisten sponsorikohteiden yhteyshenkilöitä. Markkinointijohtajan haastattelu tehtiin kasvotusten ja vastaukset kirjattiin paperille. LähiTapiolan Varsinais-Suomi antoi neljän sponsorointikohteen yhteystiedot. Heidän kanssaan teemakeskustelut tehtiin puhelimessa ja puhelut tallennettiin. Teemakeskustelussa kysymykset pidettiin todella avoimina ja kyseessä oli enemmän teemakeskustelu kuin varsinainen haastattelu.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin selkeä toimintamalli siitä mitä pitää sopia ja vaatia kohteelta. Kehittämisideoita annettiin myös runsaasti ja niistä annetaan erilaisia variaatioita. Sponsorin puolelta on tärkeää sopia aina tavoite minne sponsoroinnilla pyritään ja miten sitä mitataan. Tiivistä yhteydenpitoa ja raportointia tulee aina vaatia sponsoroinnin kohteelta. Toimeksiantajan vaatimuksesta sivut 18-33 ovat salaisia.