"Kerho ja sen terhot" - SADUTUS TUKEMASSA SUKUPOLVITYÖTÄ JOENSUUN TERHOKERHOSSA
Kuosku, Annika (2015)
Kuosku, Annika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja vahvistaa kerholaisten vuorovaikutusta ja osallisuutta sukupolvityössä sadutuksen avulla Joensuun Terhokerhossa. Tämän lisäksi esille nostettiin kerholaisten toiveet toiminnasta, jotta sitä voidaan kehittää heidän nä-köisekseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä on käytetty laadullisena aineistonkeruumenetelmänä saduttamista ja oppimispäiväkirjaa. Lasten ja ikäihmisten saduttamisella haluttiin saada heidän äänensä kuuluviin, jolloin he saivat mahdollisuuden olla kehittämässä kerhon toimintaa omanlaisekseen. Aineistoa lasten ja ikäihmisten toiveista kerättiin ryhmäsadutuksen avulla, jolloin lapset ja ikäihmiset saivat jokainen halutessaan osallistua tarinan kertomiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Ryhmäsadutus vuorovaikutusta ja osallisuutta tukemassa -opas, jossa kerrotaan miten ja miksi sadutusta tehdään ja mitä hyötyä sen käytöstä voi yksilölle ja ryhmälle olla. Opinnäytetyön tuloksista selviää, että lasten kertomat toiveet innostivat myös ikäihmisiä kehittämään toiveita eteenpäin oman kokemuksensa kautta. Toiveet perustuivat yhteiselle tekemiselle. Tämä kertoo siitä, että saduttamisella voidaan löytää yhteinen sävel yhteisen toiminnan suunnitteluun. Sadutuksen käyttäminen kerholaisten toiveiden selvittämisessä vahvisti ikäihmisten ja lasten välistä vuorovaikutusta ja rohkaisi heitä ilmaisemaan ajatuksiaan. Sadutuksella voidaan osallistaa sekä yksilöä että ryhmää ja se voi olla keino ryhmäyttää kerholaisia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä on käytetty laadullisena aineistonkeruumenetelmänä saduttamista ja oppimispäiväkirjaa. Lasten ja ikäihmisten saduttamisella haluttiin saada heidän äänensä kuuluviin, jolloin he saivat mahdollisuuden olla kehittämässä kerhon toimintaa omanlaisekseen. Aineistoa lasten ja ikäihmisten toiveista kerättiin ryhmäsadutuksen avulla, jolloin lapset ja ikäihmiset saivat jokainen halutessaan osallistua tarinan kertomiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Ryhmäsadutus vuorovaikutusta ja osallisuutta tukemassa -opas, jossa kerrotaan miten ja miksi sadutusta tehdään ja mitä hyötyä sen käytöstä voi yksilölle ja ryhmälle olla. Opinnäytetyön tuloksista selviää, että lasten kertomat toiveet innostivat myös ikäihmisiä kehittämään toiveita eteenpäin oman kokemuksensa kautta. Toiveet perustuivat yhteiselle tekemiselle. Tämä kertoo siitä, että saduttamisella voidaan löytää yhteinen sävel yhteisen toiminnan suunnitteluun. Sadutuksen käyttäminen kerholaisten toiveiden selvittämisessä vahvisti ikäihmisten ja lasten välistä vuorovaikutusta ja rohkaisi heitä ilmaisemaan ajatuksiaan. Sadutuksella voidaan osallistaa sekä yksilöä että ryhmää ja se voi olla keino ryhmäyttää kerholaisia.