Työkaluja myynnin kehittämiseen : Kohdeyrityksenä Parolan Rottinki Oy
Palomäki, Hanna (2015)
Palomäki, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911322
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota työn toimeksiantajalle erilaisia työkaluja myyntityön tukemista ja myyntilukujen kehittämistä varten. Työn tutkimusongelmana oli selvittää, millä markkinoinnin keinoilla yritys voisi tavoittaa tuotteistaan kiinnostuneet asiakkaat ja potentiaaliset ostajat mahdollisimman kustannustehokkaasti. Lisäksi haluttiin selvittää, miksi yrityksen tuotteita ostetaan ja minkälaisia myynnin esteitä yrityksen tämän hetken toiminnassa on.
Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin tuoretta markkinointikirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä yrityksen toimitusjohtajan haastatteluissa antamia tietoja. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kaksi erillistä markkinointitutkimusta. Toinen tutkimuksista suunnattiin yrityksen kuluttaja-asiakkaille ja toinen yrityksen jälleenmyyjille, joiden välityksellä isoin osa yrityksen myynnistä tällä hetkellä tapahtuu. Molemmat markkinointitutkimukset toteutettiin kyselytutkimuksena.
Markkinointitutkimuksen tuloksien mukaan toimeksiantajan asiakkaat käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa. Ylivoimaisesti suurin syy yrityksen tuotteiden ostamiseen on tuotteiden korkea laatu. Suurimmaksi myynnin esteeksi osoittautui kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa joko se, ettei omalla paikkakunnalla ollut Parolan Rottingin jälleenmyyjää tai asiakkaalla ei ollut tietoa siitä missä lähin jälleenmyyjä sijaitsee.
Tutkimustulosten pohjalta suositellaan yritykselle omaa sosiaalisen median markkinointistrategiaa. On suositeltavaa, että yritys pyrkii tiivistämään yhteistyötä jälleenmyyjiensä kanssa ja parantamaan jälleenmyyntiverkostonsa kattavuutta. Yrityksen tulee myös kaikin keinoin varmistaa, että tuotteiden laatu säilyy korkeana myös tulevaisuudessa, sillä tämä voidaan nähdä yrityksen liiketoiminnan kannalta kriittisenä asiana.
Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin tuoretta markkinointikirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä yrityksen toimitusjohtajan haastatteluissa antamia tietoja. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kaksi erillistä markkinointitutkimusta. Toinen tutkimuksista suunnattiin yrityksen kuluttaja-asiakkaille ja toinen yrityksen jälleenmyyjille, joiden välityksellä isoin osa yrityksen myynnistä tällä hetkellä tapahtuu. Molemmat markkinointitutkimukset toteutettiin kyselytutkimuksena.
Markkinointitutkimuksen tuloksien mukaan toimeksiantajan asiakkaat käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa. Ylivoimaisesti suurin syy yrityksen tuotteiden ostamiseen on tuotteiden korkea laatu. Suurimmaksi myynnin esteeksi osoittautui kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa joko se, ettei omalla paikkakunnalla ollut Parolan Rottingin jälleenmyyjää tai asiakkaalla ei ollut tietoa siitä missä lähin jälleenmyyjä sijaitsee.
Tutkimustulosten pohjalta suositellaan yritykselle omaa sosiaalisen median markkinointistrategiaa. On suositeltavaa, että yritys pyrkii tiivistämään yhteistyötä jälleenmyyjiensä kanssa ja parantamaan jälleenmyyntiverkostonsa kattavuutta. Yrityksen tulee myös kaikin keinoin varmistaa, että tuotteiden laatu säilyy korkeana myös tulevaisuudessa, sillä tämä voidaan nähdä yrityksen liiketoiminnan kannalta kriittisenä asiana.