Videokuvauksen hyödyntäminen tanssin opetuksessa
Sipola, Taija (2015)
Sipola, Taija
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810924
Tiivistelmä
Tämä on Turun Taideakatemian (AMK) tanssinopettajan tutkintoon liittyvän pedagogisen opinnäytetyön kirjallinen osa. Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä pyrin selvittämään voiko tanssinharrastaja saada videoinnista ja tätä kautta oman suorituksen reflektoinnista apua tanssin oppimiseen. Työn keskiössä on oppilaiden videokuvaaminen tanssitunnilla ja heidän ohjattu sekä osittain itsenäinen työskentely kuvatun materiaalin pohjalta sekä tämän vaikutus oppimiseen, itseohjautuvuuteen sekä motivaatioon.
Opinnäytetyön varsinainen pedagoginen osuus on toteutettu tanssinopettajan tutkintoon kuuluvan opetusharjoittelun yhteydessä Helsingin tanssiopistolla. Kuvausta sovellettiin kahdelle oppilasryhmälle, jotka olivat iältään 8-11 sekä 14-18 -vuotiaita. Tulokset muodostuivat sekä oppilaiden että kirjoittajan tekemistä huomioista ja kokemuksista. Työssä olen lisäksi käsitellyt tärkeinä pitämiäni asioita, jotka osaltaan edesauttavat kuvatun materiaalin kanssa työskentelyssä. Näitä oppimiselle tärkeitä ominaisuuksia ovat itseohjautuvuus, motivaatio ja reflektointi.
Jakson aikana saatujen tulosten perusteella videokuvausta voi pitää tanssin oppimista edesauttavana keinona. Oppilaiden oman suorituksen reflektointi helpottui, kun he pystyvät seuraamaan tanssisuoritustaan myös muualta kuin peilin kautta.
Opinnäytetyön varsinainen pedagoginen osuus on toteutettu tanssinopettajan tutkintoon kuuluvan opetusharjoittelun yhteydessä Helsingin tanssiopistolla. Kuvausta sovellettiin kahdelle oppilasryhmälle, jotka olivat iältään 8-11 sekä 14-18 -vuotiaita. Tulokset muodostuivat sekä oppilaiden että kirjoittajan tekemistä huomioista ja kokemuksista. Työssä olen lisäksi käsitellyt tärkeinä pitämiäni asioita, jotka osaltaan edesauttavat kuvatun materiaalin kanssa työskentelyssä. Näitä oppimiselle tärkeitä ominaisuuksia ovat itseohjautuvuus, motivaatio ja reflektointi.
Jakson aikana saatujen tulosten perusteella videokuvausta voi pitää tanssin oppimista edesauttavana keinona. Oppilaiden oman suorituksen reflektointi helpottui, kun he pystyvät seuraamaan tanssisuoritustaan myös muualta kuin peilin kautta.