Taiteen perusopetuksen erikoiskoulutusryhmien merkitys tanssin oppimisessa
Hovi, Sari (2015)
Hovi, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810901
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on soolokoreografia Friski myättäst. Teos lukeutui toukokuussa 2015 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyn Köydet irti! – festivaalin ohjelmistoon.
Kirjoitetun osan lähtökohtana oli tutustua erikoiskoulutusryhmien toimintaan ja saada selvyyttä, miksi ryhmiä perustetaan tanssikouluihin. Kirjoittaja pohtii myös kilpailun esiintymistä tanssin harrastamisessa ja ryhmähengen merkitystä aktiivisessa harrastustoiminnassa.
Teksti pohjautuu pääosin kirjoittajan tekemiin haastatteluihin ja kyselyihin, kirjoittajan omiin kokemuksiin ja pohdintoihin sekä Opetushallituksen säädöksiin taiteen perusopetuksesta. Tekstissä käsitellään taiteen perusopetusta yleisesti, mutta myös tanssin alalle kohdennettuna.
Aluksi kirjoittaja perehtyy tanssin koulutusmahdollisuuksiin Suomessa ja käsittelee taiteen perusopetuksen eri osa-alueita. Seuraavaksi kirjoittaja syventyy erikoiskoulutusryhmiin haastattelujen ja omien pohdintojen kautta, ja käsittelee muun muassa ryhmien hyötyjä ja haittoja. Lopuksi kirjottaja tarkastelee kilpailuhenkisyyden ja ryhmähengen vaikutuksia miettiessään kilpailun esiintymistä tanssin harrastajien keskuudessa.
Kirjoitetun osan lähtökohtana oli tutustua erikoiskoulutusryhmien toimintaan ja saada selvyyttä, miksi ryhmiä perustetaan tanssikouluihin. Kirjoittaja pohtii myös kilpailun esiintymistä tanssin harrastamisessa ja ryhmähengen merkitystä aktiivisessa harrastustoiminnassa.
Teksti pohjautuu pääosin kirjoittajan tekemiin haastatteluihin ja kyselyihin, kirjoittajan omiin kokemuksiin ja pohdintoihin sekä Opetushallituksen säädöksiin taiteen perusopetuksesta. Tekstissä käsitellään taiteen perusopetusta yleisesti, mutta myös tanssin alalle kohdennettuna.
Aluksi kirjoittaja perehtyy tanssin koulutusmahdollisuuksiin Suomessa ja käsittelee taiteen perusopetuksen eri osa-alueita. Seuraavaksi kirjoittaja syventyy erikoiskoulutusryhmiin haastattelujen ja omien pohdintojen kautta, ja käsittelee muun muassa ryhmien hyötyjä ja haittoja. Lopuksi kirjottaja tarkastelee kilpailuhenkisyyden ja ryhmähengen vaikutuksia miettiessään kilpailun esiintymistä tanssin harrastajien keskuudessa.