Att utveckla och lansera en ny produkt på internationella marknader : Case EasyClean
Klemets, Jonna (2015)
Klemets, Jonna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610486
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lanseringsprocessen av en ny produkt på internationella marknader går till. Processen börjar hos produktutvecklingen, som har som arbete att utveckla nya och innovativa produkter. När man har en färdig produkt, skall den lanseras och marknadsföras.
Som uppdragsgivare för detta arbete fungerade Oy Prevex Ab, och företagets produkt EasyClean, som är ett nytt och innovativt vattenlås. I arbetet beskrivs produktens utveckling från rå prototyp till en lanserad produkt på internationella marknader.
Teorin i arbetet beskriver produktutveckling och lansering av ny produkt.
Arbetet är inriktat på internationella marknader. Undersökningsdelen bestod av besöksintervjuer hos sex olika internationella företag. Undersökningens målsättning var att ta reda på hur företagen går till väga när de utvecklar produkter, men också hur lanseringen går till och vad man behöver tänka på. Företagen får till stor del idéer till nya produkter från marknaden, men även den egna personalen kan vara en bra källa. Arbetet är inte klart när en produkt är klar, för då ska den lanseras. Mycket arbete ligger bakom en lansering, och undersökningen i arbetet strävar till att ta reda på hur man ska göra för att lyckas med lanseringen.
Som uppdragsgivare för detta arbete fungerade Oy Prevex Ab, och företagets produkt EasyClean, som är ett nytt och innovativt vattenlås. I arbetet beskrivs produktens utveckling från rå prototyp till en lanserad produkt på internationella marknader.
Teorin i arbetet beskriver produktutveckling och lansering av ny produkt.
Arbetet är inriktat på internationella marknader. Undersökningsdelen bestod av besöksintervjuer hos sex olika internationella företag. Undersökningens målsättning var att ta reda på hur företagen går till väga när de utvecklar produkter, men också hur lanseringen går till och vad man behöver tänka på. Företagen får till stor del idéer till nya produkter från marknaden, men även den egna personalen kan vara en bra källa. Arbetet är inte klart när en produkt är klar, för då ska den lanseras. Mycket arbete ligger bakom en lansering, och undersökningen i arbetet strävar till att ta reda på hur man ska göra för att lyckas med lanseringen.