Henkilökunnan näkemyksiä asiakkaan osallisuudesta ja kuulluksi tulemisesta verkostopalaverissa
Forstadius, Anne (2015)
Forstadius, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan näkemyksistä asiakkaan osallisuudesta ja kuulluksi tulemisesta verkostopalaverissa. Tarkoituksena oli rakentaa kuva siitä, mikä verkostopalaverissa on henkilökunnan näkemyksen mukaan oleellista asiakkaan osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kannalta. Tulosten avulla asiakkaan osallisuutta ja kuulluksi tulemisen kokemusta voidaan parantaa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat käsitykset kehitysvam-maisuudesta ja mielenterveydestä sekä asiakkaan osallisuuteen liittyviä määritelmiä. Tässä opinnäytetyössä verkostopalaveri eli verkostoneuvottelu tarkoittaa moniammatillista kokousta, jossa kehitysvammaisen tai muun erityistarpeisen asiakkaan palveluista tai kuntoutuksesta sovitaan.
Työn toimeksiantajana oli eteläsuomalainen palveluntarjoaja, joka halusi kehittää verkostopalaveria asiakaslähtöisemmäksi. Organisaation asiakkaina ovat henkilöt, joilla on vaativia erityistarpeita liittyen esimerkiksi mielenterveyteen ja kehitysvammaisuuteen. Verkostopalaveri on asiakkaan elämään voimakkaasti vaikuttava tekijä, sillä joidenkin asiakkaiden kohdalla palaverin päätökset vaikuttavat heidän elämäänsä ja asuinpaikkaansa. Tästä syystä asiakkaan osallisuus omaan palaveriin on erityisen tärkeää.
Tutkimus oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea organisaation kuntoutustyöntekijää. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että vastuuhoitajan rooli oli merkittävä asiakkaan osallisuuden mahdollistaja verkostopalaverissa. Palaverin eri vaiheista ennakointi sekä palaverin läpikäyminen jälkikäteen osoittautuivat itse palaveria tärkeimmiksi vaiheiksi.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat käsitykset kehitysvam-maisuudesta ja mielenterveydestä sekä asiakkaan osallisuuteen liittyviä määritelmiä. Tässä opinnäytetyössä verkostopalaveri eli verkostoneuvottelu tarkoittaa moniammatillista kokousta, jossa kehitysvammaisen tai muun erityistarpeisen asiakkaan palveluista tai kuntoutuksesta sovitaan.
Työn toimeksiantajana oli eteläsuomalainen palveluntarjoaja, joka halusi kehittää verkostopalaveria asiakaslähtöisemmäksi. Organisaation asiakkaina ovat henkilöt, joilla on vaativia erityistarpeita liittyen esimerkiksi mielenterveyteen ja kehitysvammaisuuteen. Verkostopalaveri on asiakkaan elämään voimakkaasti vaikuttava tekijä, sillä joidenkin asiakkaiden kohdalla palaverin päätökset vaikuttavat heidän elämäänsä ja asuinpaikkaansa. Tästä syystä asiakkaan osallisuus omaan palaveriin on erityisen tärkeää.
Tutkimus oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea organisaation kuntoutustyöntekijää. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että vastuuhoitajan rooli oli merkittävä asiakkaan osallisuuden mahdollistaja verkostopalaverissa. Palaverin eri vaiheista ennakointi sekä palaverin läpikäyminen jälkikäteen osoittautuivat itse palaveria tärkeimmiksi vaiheiksi.