Kuvataideterapeuttiset menetelmät varhaiskasvatuksen ja sen perhetyön tukena
Santala, Mari (2015)
Santala, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219336
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli kuvataideterapeuttisten menetelmien käyttö varhaiskasvatuksen ja sen perhetyön tukena. Työni tarkoitus oli avata lukijalle kuvataideterapeuttisten menetelmien käyttömahdollisuutta varhaiskasvatuksen ja sen perhetyön työmenetelmänä, sekä pohtia kuvataideterapeuttisia menetelmiä varhaiskasvatuksen nykyisen taideopetuksen menetelmien rinnalla. Opinnäytetyölläni halusin herätellä myös lukijaa kehitysajatuksiin omassa työssään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössäni alussa avaan lukijalle tutkimusmenetelmääni kvalitatiivista toimintatutkimusta. Kerron tutkimusaineiston keräämisestä, sen etenemisestä, työni eettisistä näkökulmista ja sen validiudesta.
Opinnäytetyössäni avaan lukijalle myös kuvataideterapian taustoja ja menetelmiä. Kerron lukijalle varhaiskasvatuksen taideopetuksen perinteistä sekä kuvataideterapeuttisten menetelmien käytöstä varhaiskasvatuksessa myös omien kokemusteni kautta sekä kuvataideterapeuttisten menetelmien toimivuudesta perhetyössä, kiintymyssuhdetta ja vuorovaikutusta lisäävänä menetelmänä.
Opinnäytetyöni pääosassa oli perheiden Taidekerho, jonka pidin Nokian kaupungin varhaiskasvatuksen perhetyön kanssa yhteistyössä Nokialaisessa päiväkodissa syksyllä 2014. Tutkimuksessani kerron perheiden Taidekerhosta, sen taustoista, tavoitteista, teemoista ja tuloksista. Esittelen myös Taidekerholaisten taideteoksia.
Pohdin lopuksi työni antia itselleni sekä Taidekerhon, varhaiskasvatuksen perhetyön, kyselyiden tuloksien kannalta sekä kuvataideterapeuttisten menetelmien antia omassa työssäni ja elämässäni, varhaiskasvatustyötä ja sen työntekijöitä; haastavammaksi muuttuvassa työssä sekä lopuksi taidetyöskentelyn haasteita varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössäni alussa avaan lukijalle tutkimusmenetelmääni kvalitatiivista toimintatutkimusta. Kerron tutkimusaineiston keräämisestä, sen etenemisestä, työni eettisistä näkökulmista ja sen validiudesta.
Opinnäytetyössäni avaan lukijalle myös kuvataideterapian taustoja ja menetelmiä. Kerron lukijalle varhaiskasvatuksen taideopetuksen perinteistä sekä kuvataideterapeuttisten menetelmien käytöstä varhaiskasvatuksessa myös omien kokemusteni kautta sekä kuvataideterapeuttisten menetelmien toimivuudesta perhetyössä, kiintymyssuhdetta ja vuorovaikutusta lisäävänä menetelmänä.
Opinnäytetyöni pääosassa oli perheiden Taidekerho, jonka pidin Nokian kaupungin varhaiskasvatuksen perhetyön kanssa yhteistyössä Nokialaisessa päiväkodissa syksyllä 2014. Tutkimuksessani kerron perheiden Taidekerhosta, sen taustoista, tavoitteista, teemoista ja tuloksista. Esittelen myös Taidekerholaisten taideteoksia.
Pohdin lopuksi työni antia itselleni sekä Taidekerhon, varhaiskasvatuksen perhetyön, kyselyiden tuloksien kannalta sekä kuvataideterapeuttisten menetelmien antia omassa työssäni ja elämässäni, varhaiskasvatustyötä ja sen työntekijöitä; haastavammaksi muuttuvassa työssä sekä lopuksi taidetyöskentelyn haasteita varhaiskasvatuksessa.