B2C verkkokaupan perustaminen suositulle leivontablogille
Paakkunainen, Anni (2015)
Paakkunainen, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219295
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on B2C (business to customer) eli kuluttajille suunnatun verk-kokaupan perustaminen suositulle leivontablogille Annin Uunissa. Annin Uunissa -blogi on syksyllä 2013 perustettu leivontablogi kaikenlaisesta leivonnasta ja ruoanlaitoista kiinnostuneil-le henkilöille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda verkkokaupan demoversio Annin Uunissa -blogin yhteyteen avattavaan verkkokauppaan. Työn tavoitteeseen olennaisesti vaikuttava alatavoite on kattavan liiketoimintasuunnitelman tekeminen, jonka pohjalta verkkokaupan de-moversio syntyy. Työn toisena alatavoitteena on antaa käytännöllisiä ja ymmärrettäviä ohjeita verkkokaupan perustamista suunnittelevalle pienyrittäjälle. Tämä työ käsittelee verkkokaupan perustamista uuden yrityksen näkökulmasta. Työssä ei käsitellä syvemmin yrittäjyyttä, yrityk-sen perustamista ja siihen liittyvää prosessia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu verkkokaupan ympäristöanalyysistä, jossa esitellään lyhyesti verkkokaupan nykytilaa kansainvälisesti, Pohjoismaissa ja Suomessa. Vii-tekehys tarkastelee myös tällä hetkellä vallitsevia verkkokaupan trendejä, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa suoraan verkkokauppojen menestykseen kovan kilpailun vallitessa. Työssä esitellään kattavasti menestyvän verkkokaupan avaintekijöitä ja sitä, miten ne tulevat esiin verkkokaupan perustamisen prosessissa. Verkkoliiketoiminnasta on ilmestynyt melko vähän akateemista kirjallisuutta tai se on osittain vanhentunutta, koska ala muuttaa muotoaan jatku-vasti. Siksi tässä työssä on käytetty lähdeaineistona paljon alan oppaita sekä haastateltu alan asiantuntijoita. Tietoperusta on rakennettu mahdollisimman tuoreen tiedon ympärille verkkolii-ketoiminnan suuntauksista.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyy Annin Uunissa -blogin yhteyteen avattava juhlien ja leivonnan erikoistarvikkeiden verkkokaupan demoversio eli ensimmäinen graafinen suunni-telma syksyllä 2015 avattavasta verkkokaupasta. Työn taustalla on siis aito verkkokaupan rakentamisen prosessi, ja siksi tämä työ soveltuu käytännön oppaaksi kelle tahansa verkko-kaupan avaamista suunnittelevalle pienyrittäjälle. Annin Uunissa -verkkokaupan demoversion perustamisen prosessi on kuvattu työn toisessa osassa verkkokaupan perustamisen prosessi-kaavion pohjalta. Työn lopussa kirjoittaja tekee konkreettisia johtopäätöksiä tulevaisuuden verkkoliiketoiminnasta ja antaa kehitysehdotuksia tulevaisuuden verkkokauppayrittäjille.
Opinnäytetyö sijoittuu ajallisesti kirjoittajan opintojen loppupäähän kevääseen 2015 ja opinnäy-tetyön valmistumisen jälkeen kirjoittaja valmistuu tradenomiksi alle kahden vuoden opintoajan jälkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu verkkokaupan ympäristöanalyysistä, jossa esitellään lyhyesti verkkokaupan nykytilaa kansainvälisesti, Pohjoismaissa ja Suomessa. Vii-tekehys tarkastelee myös tällä hetkellä vallitsevia verkkokaupan trendejä, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa suoraan verkkokauppojen menestykseen kovan kilpailun vallitessa. Työssä esitellään kattavasti menestyvän verkkokaupan avaintekijöitä ja sitä, miten ne tulevat esiin verkkokaupan perustamisen prosessissa. Verkkoliiketoiminnasta on ilmestynyt melko vähän akateemista kirjallisuutta tai se on osittain vanhentunutta, koska ala muuttaa muotoaan jatku-vasti. Siksi tässä työssä on käytetty lähdeaineistona paljon alan oppaita sekä haastateltu alan asiantuntijoita. Tietoperusta on rakennettu mahdollisimman tuoreen tiedon ympärille verkkolii-ketoiminnan suuntauksista.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyy Annin Uunissa -blogin yhteyteen avattava juhlien ja leivonnan erikoistarvikkeiden verkkokaupan demoversio eli ensimmäinen graafinen suunni-telma syksyllä 2015 avattavasta verkkokaupasta. Työn taustalla on siis aito verkkokaupan rakentamisen prosessi, ja siksi tämä työ soveltuu käytännön oppaaksi kelle tahansa verkko-kaupan avaamista suunnittelevalle pienyrittäjälle. Annin Uunissa -verkkokaupan demoversion perustamisen prosessi on kuvattu työn toisessa osassa verkkokaupan perustamisen prosessi-kaavion pohjalta. Työn lopussa kirjoittaja tekee konkreettisia johtopäätöksiä tulevaisuuden verkkoliiketoiminnasta ja antaa kehitysehdotuksia tulevaisuuden verkkokauppayrittäjille.
Opinnäytetyö sijoittuu ajallisesti kirjoittajan opintojen loppupäähän kevääseen 2015 ja opinnäy-tetyön valmistumisen jälkeen kirjoittaja valmistuu tradenomiksi alle kahden vuoden opintoajan jälkeen.