Tasapainotettu tuloskortti : case:Eurokangas Oy:n myyntitoiminta
Särkelä, Suvi (2015)
Särkelä, Suvi
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178445
Tiivistelmä
Yrityksen suorituskyvyn mittaaminen on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä menestystekijöistä. Ainoastaan taloudellisten tulosten analysointi ei nykyään enää riitä, vaan yrityksen kokonaisvaltaisen suorituskyvyn mittaamisessa tulee ottaa huomioon myös ei-taloudelliset tekijät. Tasapainotettu tuloskortti on yrityksen työkalu kokonaisvaltaisen suorituskyvyn seurantaan. Tasapainotetun tuloskortin ovat kehittäneet 1990-luvun alussa yliopiston professori Robert S. Kaplan ja liikkeenjohdon konsultti David P. Norton.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia case-yrityksen, Eurokankaan, myyntitoiminnalle tasapainotettu tuloskortti, joka mittaa kokonaisvaltaisesti myyntitoiminnan suorituskykyä. Case-yritys tarjoaa kankaiden vähittäis- ja projektimyyntiä. Se on pohjoismaiden suurin kangaskauppaketju, jolla on Suomessa 32 myymälää. Yrityksessä työskentelee noin 400 henkilöä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä on käytetty osittain konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineistona on käytetty balanced scorecard -kirjallisuutta, case-yrityksen asiakirjoja sekä kirjoittajan tekemiä haastatteluja ja havainnointeja.
Tutkimuksen tuloksena case-yritykselle on laadittu myyntitoiminnan tasapainotettu tuloskortti, joka perustuu yrityksen visioon ja heijastaa kokonaisstrategiaa. Tuloskortissa on otettu huomioon yrityksen taloudellinen näkökulma, asiakas- ja sisäisten prosessien näkökulma sekä oppimisen ja kasvun näkökulma.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia case-yrityksen, Eurokankaan, myyntitoiminnalle tasapainotettu tuloskortti, joka mittaa kokonaisvaltaisesti myyntitoiminnan suorituskykyä. Case-yritys tarjoaa kankaiden vähittäis- ja projektimyyntiä. Se on pohjoismaiden suurin kangaskauppaketju, jolla on Suomessa 32 myymälää. Yrityksessä työskentelee noin 400 henkilöä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä on käytetty osittain konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineistona on käytetty balanced scorecard -kirjallisuutta, case-yrityksen asiakirjoja sekä kirjoittajan tekemiä haastatteluja ja havainnointeja.
Tutkimuksen tuloksena case-yritykselle on laadittu myyntitoiminnan tasapainotettu tuloskortti, joka perustuu yrityksen visioon ja heijastaa kokonaisstrategiaa. Tuloskortissa on otettu huomioon yrityksen taloudellinen näkökulma, asiakas- ja sisäisten prosessien näkökulma sekä oppimisen ja kasvun näkökulma.