Hur bemöta barn som upplevt våld : verktyg för professionella : en kvalitativ studie
Holmborg, Sofia; Nyfelt, Johanna (2015)
Holmborg, Sofia
Nyfelt, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097114
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att lyfta fram vilka verktyg professionella kan använda i möten med barn som upplevt våld. Vi undersöker om Folkhälsans temadag har varit till nytta för de professionella i arbetet med barn som upplevt våld. Frågeställningar som vi använt oss av är: När ska de professionella misstänka att ett barn upplever våld? Vad ska man tänka på i möten med traumatiserade barn? Upplever de professionella att de har tillräckligt med kunskap för att bemöta barn som upplevt våld? Har de professionellas förhållningssätt i arbetet med barn förändrats efter temadagen? I den teoretiska delen tar vi även upp varför barn med funktionshinder är speciellt utsatta för våld samt hur de professionella ska bemöta dem.
Genom en kvalitativ undersökning intervjuade vi professionella som arbetar med barn. Resultatet av undersökningen visade att de professionella har haft nytta av Folkhälsans temadag, den kan således fungera som ett utbildningstillfälle för professionella. Via temadagar kan professionella få verktyg att använda i arbeten med barn som upplevt våld. The purpose of this Bachelor’s thesis is to present which tools professionals can use in meetings with children who have experienced violence. We’re examining if Folkhälsan’s theme day has been useful for the professionals in their work with children who have experienced violence. The central questions for the thesis are: When should the professionals suspect that a child is experiencing violence? What to consider in meetings with traumatized children? Are the professionals experiencing having enough knowledge to respond to children who have experienced violence? Have the professionals approach toward their work with children changed after the theme day? In the theoretical part we’re also presenting why children with disabilities are particularly exposed to violence, and how the professionals should respond to them.
Through a qualitative study, we interviewed professionals who are working with children. The result of the study showed that Folkhälsan’s theme day was useful to the professionals. Therefore can the theme day serve as an educational opportunity for professionals. Professionals can receive tools to use in their work with children, who have experienced violence, through theme days.
Genom en kvalitativ undersökning intervjuade vi professionella som arbetar med barn. Resultatet av undersökningen visade att de professionella har haft nytta av Folkhälsans temadag, den kan således fungera som ett utbildningstillfälle för professionella. Via temadagar kan professionella få verktyg att använda i arbeten med barn som upplevt våld.
Through a qualitative study, we interviewed professionals who are working with children. The result of the study showed that Folkhälsan’s theme day was useful to the professionals. Therefore can the theme day serve as an educational opportunity for professionals. Professionals can receive tools to use in their work with children, who have experienced violence, through theme days.