Nyanserat bastrumsspel : En analys av bastrumsnyansering i groovebaserad musik
Söderbacka, Valter (2015)
Söderbacka, Valter
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada tietoa siitä kuinka rumpalit käyttävät eri dynaamisia ja soundillisia sävyjä bassorummunsoitossa. Tutkimus pohjautuu laadulliseen hermeneuttiseen otteeseen. Työssäni analysoin äänitepohjalta muutamien valittujen rumpaleiden bassorummunsoittoa. Kyseisiä äänitteitä tulkitaan kuullun perusteella.
Tutkimuksessani esitetyt kysymykset ovat: Kuinka dynaamiset ja soundilliset sävyt voidaan käyttää bassorummunsoitossa groovepohjaisessa musiikissa? Mikä on bassokitarasoiton suhde bassorummunsoitossa käytettyihin sävyihin tai toisinpäin?
Tulokset kertovat että dynaamiset ja soundilliset sävyt esiintyvät seuraavin tavoin: 1) yksittäisiin lyönteihin kohdistuvana painotuksena annetun rumpugrooven sisällä 2) vähittäisinä dynaamisina ilmiöinä; crescendo ja diminuendo 3) soundillisena vaihteluna kahden keskenään lähellään olevan iskun välillä 4) haamulyönteinä, luoden taustalla olevaa rytmistä virtausta.
Bassokitaran– ja sävykkään bassorummunsoiton keskinäisessä suhteessa ollaan monessa tapauksessa joissain määrin nähty sävytyksellisiä yhtenäisyyksiä. Bassokitaransoitolla on myös ollut taipumus eri tavoin antaa äänitilaa sävykkäälle bassorummunsoitolle. Myös muita kommunikatiivisia yhteyksiä on havaittu soitinten keskinäisessä suhteessa.
Tutkimuksessani esitetyt kysymykset ovat: Kuinka dynaamiset ja soundilliset sävyt voidaan käyttää bassorummunsoitossa groovepohjaisessa musiikissa? Mikä on bassokitarasoiton suhde bassorummunsoitossa käytettyihin sävyihin tai toisinpäin?
Tulokset kertovat että dynaamiset ja soundilliset sävyt esiintyvät seuraavin tavoin: 1) yksittäisiin lyönteihin kohdistuvana painotuksena annetun rumpugrooven sisällä 2) vähittäisinä dynaamisina ilmiöinä; crescendo ja diminuendo 3) soundillisena vaihteluna kahden keskenään lähellään olevan iskun välillä 4) haamulyönteinä, luoden taustalla olevaa rytmistä virtausta.
Bassokitaran– ja sävykkään bassorummunsoiton keskinäisessä suhteessa ollaan monessa tapauksessa joissain määrin nähty sävytyksellisiä yhtenäisyyksiä. Bassokitaransoitolla on myös ollut taipumus eri tavoin antaa äänitilaa sävykkäälle bassorummunsoitolle. Myös muita kommunikatiivisia yhteyksiä on havaittu soitinten keskinäisessä suhteessa.