Monikulttuurisen ohjaussuhteen rakentaminen lastenneuvolan terveydenhoitajan työssä
Salo, Tuula (2015)
Salo, Tuula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035747
Tiivistelmä
Suomessa lisääntyvä monikulttuurisuus näkyy enenevässä määrin myös lastenneuvoloissa, joissa terveydenhoitajat kohtaavat perheitä eri kulttuureista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lastenneuvolan terveydenhoitajat onnistuvat rakentamaan ohjaussuhteen toisesta kulttuurista tulevan asiakkaan kanssa. Työn tavoitteena oli kartoittaa, millaisia keinoja terveydenhoitajat käyttävät luodessaan ohjaussuhdetta, millaisia haasteita aiheeseen liittyy sekä millaista apua ja ohjausmateriaalia terveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin maahanmuuttoa, kotoutumista ja monikulttuurisuutta lastenneuvolassa. Toinen osa käsitteli ohjausta terveydenhoitajan työmenetelmänä ja kolmannessa osassa perehdyttiin monikulttuuriseen hoitotyöhön. Teoriaosassa käytetty lähdekirjallisuus ja tutkimustulokset valittiin mahdollisimman uusista julkaisuista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja se toteutettiin ryhmämuotoisena teemahaastatteluna.
Tutkimuksen päätuloksena ilmeni, että terveydenhoitajat kokivat saavuttavansa pääasiassa hyvän ohjaussuhteen toisesta kulttuurista tulevan asiakkaan kanssa. Ohjaussuhdetta rakennetaan yksilöllisyyden ja luottamuksen rakentamisen kautta. Luottamuksellista ja yksilöllistä ohjaussuhdetta luodessaan terveydenhoitajat käyttävät vuorovaikutuksen keinoja sekä etsivät tietoa internetistä. Haasteita ohjaussuhteen rakentamiseen tuovat kielierot, erilaiset aikatauluihin liittyvät asiat, maskuliiniset kulttuurit sekä kulttuurinen neuvottelu. Monikulttuurisen ohjaussuhteen tueksi terveydenhoitajat kokivat tarvitsevansa lisää ohjausmateriaalia eri kielillä. Opinnäytetyön tuloksia
voidaan hyödyntää neuvoloissa suunniteltaessa ohjausta toisesta kulttuurista tulevan asiakkaan kanssa. Työn tuloksista voi olla hyötyä myös suunniteltaessa monikulttuurisuutta koskevia koulutuksia lastenneuvolan
terveydenhoitajille.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin maahanmuuttoa, kotoutumista ja monikulttuurisuutta lastenneuvolassa. Toinen osa käsitteli ohjausta terveydenhoitajan työmenetelmänä ja kolmannessa osassa perehdyttiin monikulttuuriseen hoitotyöhön. Teoriaosassa käytetty lähdekirjallisuus ja tutkimustulokset valittiin mahdollisimman uusista julkaisuista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja se toteutettiin ryhmämuotoisena teemahaastatteluna.
Tutkimuksen päätuloksena ilmeni, että terveydenhoitajat kokivat saavuttavansa pääasiassa hyvän ohjaussuhteen toisesta kulttuurista tulevan asiakkaan kanssa. Ohjaussuhdetta rakennetaan yksilöllisyyden ja luottamuksen rakentamisen kautta. Luottamuksellista ja yksilöllistä ohjaussuhdetta luodessaan terveydenhoitajat käyttävät vuorovaikutuksen keinoja sekä etsivät tietoa internetistä. Haasteita ohjaussuhteen rakentamiseen tuovat kielierot, erilaiset aikatauluihin liittyvät asiat, maskuliiniset kulttuurit sekä kulttuurinen neuvottelu. Monikulttuurisen ohjaussuhteen tueksi terveydenhoitajat kokivat tarvitsevansa lisää ohjausmateriaalia eri kielillä. Opinnäytetyön tuloksia
voidaan hyödyntää neuvoloissa suunniteltaessa ohjausta toisesta kulttuurista tulevan asiakkaan kanssa. Työn tuloksista voi olla hyötyä myös suunniteltaessa monikulttuurisuutta koskevia koulutuksia lastenneuvolan
terveydenhoitajille.