PIIRUN VERRAN PAREMPI : Viittomakommunikaatio tutuksi partiolaisille
Costiander, Maarit; Alppi, Essi (2015)
Costiander, Maarit
Alppi, Essi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295474
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Alppi, Essi & Costiander, Maarit. Piirun verran parempi – Viittomakommunikaatio tutuksi partiolaisille. Kevät 2015, 47 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada viittomille näkyvyyttä partiolaisten keskuudessa. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka saadaan tehokkaasti opetettua viittomia mahdollisimman suurelle joukolle. Työ toteutettiin toiminnallisena työnä yhdessä Lounais-Suomen Partiopiirin kanssa.
Partiolaiset opettelivat viittomia Piiru 14 piirileirillä Hämeenlinnassa 22.–30.7.2014. Leirille osallistui 3500 eri-ikäistä partiolaista. Viittomien oppiminen mahdollistettiin tekemällä viitottua videomateriaalia partiolaisten käyttöön, ja järjestämällä viittomien opetusta leirille.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään viittomakieltä ja viittomakommuni-kaation muotoja, partion historiaa ja ideologiaa, opetuksen teoriaa ja käytäntöä. Lisäksi kirjallisessa osuudessa kuvataan toiminnallista prosessia vaiheineen ja pohditaan työn onnistumista. Toiminnallinen osuus koostui materiaalin suunnittelusta ja työstämisestä, viittomien opetuksesta ja leirillä tehdystä havainnoinnista.
Videomateriaali partiolaisille sisälsi viitotun partiosanaston ja leirilaulun viitotulla puheella. Videot ladattiin videopalvelu YouTubeen, jossa ne ovat jatkossakin kaikkien käytettävissä. Viittomien opetusta järjestettiin ryhmälle partiojohtajia toukokuussa 2014. Nämä johtajat opettivat viittomat partioleirillä järjestetyllä ohjelmapisteellä. Viittomia käsittelevälle ohjelmapisteelle osallistuivat 10–12-vuotiaat lapset.
Leirillä opetuksen havaittiin toimivan ja lasten oppivan viittomat. Varsinkin leirilaulu viitotulla puheella kiinnosti partiolaisia. Viittomia leirillä opettavat johtajat suhtautuivat positiivisesti viittomiin ja se välittyi lapsiin. Leirillä saatiin positiivista palautetta videoista ja ohjelmapisteestä.
Opinnäytetyöstä on hyötyä partiolaisille, jotka voivat käyttää materiaalia jatkossa ja opetella viittomia esimerkiksi viikoittaisissa kokouksissaan. Työssä sovellettu edelleen opettamisen malli hyödyttää myös opettajia, jotka suunnittelevat viittomien tai jonkin muun aiheen opettamista laajemmalle yleisölle.
Alppi, Essi & Costiander, Maarit. Piirun verran parempi – Viittomakommunikaatio tutuksi partiolaisille. Kevät 2015, 47 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada viittomille näkyvyyttä partiolaisten keskuudessa. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka saadaan tehokkaasti opetettua viittomia mahdollisimman suurelle joukolle. Työ toteutettiin toiminnallisena työnä yhdessä Lounais-Suomen Partiopiirin kanssa.
Partiolaiset opettelivat viittomia Piiru 14 piirileirillä Hämeenlinnassa 22.–30.7.2014. Leirille osallistui 3500 eri-ikäistä partiolaista. Viittomien oppiminen mahdollistettiin tekemällä viitottua videomateriaalia partiolaisten käyttöön, ja järjestämällä viittomien opetusta leirille.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään viittomakieltä ja viittomakommuni-kaation muotoja, partion historiaa ja ideologiaa, opetuksen teoriaa ja käytäntöä. Lisäksi kirjallisessa osuudessa kuvataan toiminnallista prosessia vaiheineen ja pohditaan työn onnistumista. Toiminnallinen osuus koostui materiaalin suunnittelusta ja työstämisestä, viittomien opetuksesta ja leirillä tehdystä havainnoinnista.
Videomateriaali partiolaisille sisälsi viitotun partiosanaston ja leirilaulun viitotulla puheella. Videot ladattiin videopalvelu YouTubeen, jossa ne ovat jatkossakin kaikkien käytettävissä. Viittomien opetusta järjestettiin ryhmälle partiojohtajia toukokuussa 2014. Nämä johtajat opettivat viittomat partioleirillä järjestetyllä ohjelmapisteellä. Viittomia käsittelevälle ohjelmapisteelle osallistuivat 10–12-vuotiaat lapset.
Leirillä opetuksen havaittiin toimivan ja lasten oppivan viittomat. Varsinkin leirilaulu viitotulla puheella kiinnosti partiolaisia. Viittomia leirillä opettavat johtajat suhtautuivat positiivisesti viittomiin ja se välittyi lapsiin. Leirillä saatiin positiivista palautetta videoista ja ohjelmapisteestä.
Opinnäytetyöstä on hyötyä partiolaisille, jotka voivat käyttää materiaalia jatkossa ja opetella viittomia esimerkiksi viikoittaisissa kokouksissaan. Työssä sovellettu edelleen opettamisen malli hyödyttää myös opettajia, jotka suunnittelevat viittomien tai jonkin muun aiheen opettamista laajemmalle yleisölle.