Aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemuksia omaehtoisesta kotoutumiskoulutuksesta
Slivinskaia, Lilia (2015)
Slivinskaia, Lilia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275182
Tiivistelmä
Slivinskaia, Lilia. Aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemuksia omaehtoisesta kotoutumiskoulutuksesta. Helsinki, kevät 2015, 44 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa POLKU – ammatillista suomen kieltä aikuisille maahanmuuttajille -koulutuksen opiskelijoiden kokemuksista oppimisen ja arjen haasteista, joihin tarvitaan tukea. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opiskelijoiden kotoutumiseen liittyvän ohjauksen, neuvonnan ja tuen mahdollisia kehittämistarpeita maahanmuuttajakoulutuksessa.
Tutkimus oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui Stadin aikuisopiston Koske-lantien toimipaikan POLKU-koulutuksen opiskelijoiden haastatteluista. Opiskelijat olivat aloittaneet koulutuksen syksyllä 2014 ja osa ryhmästä pääsi tammikuussa 2015 ammatilliseen koulutukseen. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2015. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän opiskelijaa.
Tutkimuksessa nousi esiin, että suomen kielen oppiminen on opiskelijoiden ensisijainen tavoite POLKU-koulutuksessa. Koulutus on lähes ainoa paikka, jossa opiskelijat käyttivät suomen kieltä säännöllisesti. He eivät puhuneet suomea kotona, eikä monella ollut suomalaisia tuttavia. Opiskelijat toivoivat kontakteja suomalaisiin sekä pitkään Suomessa asuneisiin maahanmuuttajiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijoilla olisi tuen tarvetta sopivan jatko-opiskelupaikan löytämisessä ja koulutukseen hakemisessa sekä TE-palveluissa asioinnissa. Haastateltavat nostivat esille työelämäjakson tärkeyden opinnoissa. He kertoivat, että on vaikea löytää työharjoittelupaikkaa, jossa olisi mahdollista kehittää suomen kielen taitoja. Haastateltavat nostivat esille myös sosionomiharjoittelijalta saadun tuen opiskelussa ja suomalaiseen kulttuuriin tutustumisessa. He toivoivat, että tällainen tukihenkilö olisi jatkossakin käytettävissä. Lisäksi haastateltavat kokivat, että opiskelijaryhmällä oli tärkeä rooli opinnoissa jaksamisessa sekä opiskelun mielekkääksi kokemisessa.
Asiasanat: maahanmuuttajat, kotoutuminen, kotoutumiskoulutus, suomen kieli
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa POLKU – ammatillista suomen kieltä aikuisille maahanmuuttajille -koulutuksen opiskelijoiden kokemuksista oppimisen ja arjen haasteista, joihin tarvitaan tukea. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opiskelijoiden kotoutumiseen liittyvän ohjauksen, neuvonnan ja tuen mahdollisia kehittämistarpeita maahanmuuttajakoulutuksessa.
Tutkimus oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui Stadin aikuisopiston Koske-lantien toimipaikan POLKU-koulutuksen opiskelijoiden haastatteluista. Opiskelijat olivat aloittaneet koulutuksen syksyllä 2014 ja osa ryhmästä pääsi tammikuussa 2015 ammatilliseen koulutukseen. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2015. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän opiskelijaa.
Tutkimuksessa nousi esiin, että suomen kielen oppiminen on opiskelijoiden ensisijainen tavoite POLKU-koulutuksessa. Koulutus on lähes ainoa paikka, jossa opiskelijat käyttivät suomen kieltä säännöllisesti. He eivät puhuneet suomea kotona, eikä monella ollut suomalaisia tuttavia. Opiskelijat toivoivat kontakteja suomalaisiin sekä pitkään Suomessa asuneisiin maahanmuuttajiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijoilla olisi tuen tarvetta sopivan jatko-opiskelupaikan löytämisessä ja koulutukseen hakemisessa sekä TE-palveluissa asioinnissa. Haastateltavat nostivat esille työelämäjakson tärkeyden opinnoissa. He kertoivat, että on vaikea löytää työharjoittelupaikkaa, jossa olisi mahdollista kehittää suomen kielen taitoja. Haastateltavat nostivat esille myös sosionomiharjoittelijalta saadun tuen opiskelussa ja suomalaiseen kulttuuriin tutustumisessa. He toivoivat, että tällainen tukihenkilö olisi jatkossakin käytettävissä. Lisäksi haastateltavat kokivat, että opiskelijaryhmällä oli tärkeä rooli opinnoissa jaksamisessa sekä opiskelun mielekkääksi kokemisessa.
Asiasanat: maahanmuuttajat, kotoutuminen, kotoutumiskoulutus, suomen kieli