Vertaistukihenkilöiden kokemustiedon hyödyntäminen rahapeliongelmaisten auttamistyössä
Pösö, Arttu (2015)
Pösö, Arttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275103
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pösö Arttu. Vertaistukihenkilöiden kokemustiedon hyödyntäminen rahapeliongelmaisten auttamistyössä. Diak, Järvenpää, kevät 2015, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi(AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vertaistukihenkilöt pystyvät omalla kokemuksellaan auttamaan rahapeliongelmaisia. Tutkimusaineisto pohjautui sekä vertaistukihenkilöiden että ammattilaisten haastatteluihin. Haastateltavina oli viisi pääkaupunkiseudulla toimivaa vertaistukihenkilöä ja kaksi rahapeleihin perehtynyttä asiantuntijaa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Vertaistukihenkilöiden haastattelut toteutettiin kahdenkeskisinä puolistrukturoituina haastatteluina, joihin oli valmiiksi laaditut kysymykset. Ammattilaisauttajien haastattelut toteutettiin sähköpostitse.
Lähes jokainen vertaistukihenkilö oli joutunut ottamaan niin sanotun pohjakosketuksen ennen kuin irtaantuminen rahapeliongelmasta oli lähtenyt kunnolla käyntiin. Rahapeliongelma koettiin usein häpeällisenä ja siitä kannettiin syyllisyyttä. Pelaamisesta irtaantuminen oli tavallisesti pitkä prosessi ja irtaantumiskeinot vaihtelivat yksilöittäin. Vertaistukiryhmä, tukihenkilö, lähimmäinen, rukoustuki, terapeutti tai joku muu auttaja oli merkittävä tuki vertaistukihenkilön toipumisprosessissa. Vertaistukihenkilöiden oma kokemustieto koettiin hyödyl-liseksi rahapeliongelmaisia autettaessa. Oman pelihistorian hyödyntäminen ja samaistuminen rahapeliongelmaisen kanssa koettiin vertaistukihenkilöiden vahvuuksiksi. Vertaistukihenkilöt ja ammattiauttajat nähtiin toisiaan täydentävänä apuna.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää, miten vertaistukihenkilöiden ja ammattiauttajien tietotaitoa voitaisiin käyttää rahapeliongelmien ennaltaehkäisyssä. Tärkeää olisi selvittää, miten rahapeliongelmaiset saataisiin varhaisemmassa vaiheessa avun piiriin.
Asiasanat: Rahapeliongelma, kokemustieto, kokemusasiantuntijuus, vertaistuki
Pösö Arttu. Vertaistukihenkilöiden kokemustiedon hyödyntäminen rahapeliongelmaisten auttamistyössä. Diak, Järvenpää, kevät 2015, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi(AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vertaistukihenkilöt pystyvät omalla kokemuksellaan auttamaan rahapeliongelmaisia. Tutkimusaineisto pohjautui sekä vertaistukihenkilöiden että ammattilaisten haastatteluihin. Haastateltavina oli viisi pääkaupunkiseudulla toimivaa vertaistukihenkilöä ja kaksi rahapeleihin perehtynyttä asiantuntijaa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Vertaistukihenkilöiden haastattelut toteutettiin kahdenkeskisinä puolistrukturoituina haastatteluina, joihin oli valmiiksi laaditut kysymykset. Ammattilaisauttajien haastattelut toteutettiin sähköpostitse.
Lähes jokainen vertaistukihenkilö oli joutunut ottamaan niin sanotun pohjakosketuksen ennen kuin irtaantuminen rahapeliongelmasta oli lähtenyt kunnolla käyntiin. Rahapeliongelma koettiin usein häpeällisenä ja siitä kannettiin syyllisyyttä. Pelaamisesta irtaantuminen oli tavallisesti pitkä prosessi ja irtaantumiskeinot vaihtelivat yksilöittäin. Vertaistukiryhmä, tukihenkilö, lähimmäinen, rukoustuki, terapeutti tai joku muu auttaja oli merkittävä tuki vertaistukihenkilön toipumisprosessissa. Vertaistukihenkilöiden oma kokemustieto koettiin hyödyl-liseksi rahapeliongelmaisia autettaessa. Oman pelihistorian hyödyntäminen ja samaistuminen rahapeliongelmaisen kanssa koettiin vertaistukihenkilöiden vahvuuksiksi. Vertaistukihenkilöt ja ammattiauttajat nähtiin toisiaan täydentävänä apuna.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää, miten vertaistukihenkilöiden ja ammattiauttajien tietotaitoa voitaisiin käyttää rahapeliongelmien ennaltaehkäisyssä. Tärkeää olisi selvittää, miten rahapeliongelmaiset saataisiin varhaisemmassa vaiheessa avun piiriin.
Asiasanat: Rahapeliongelma, kokemustieto, kokemusasiantuntijuus, vertaistuki