Lapsi hiljaisuuden takana : opas selektiivisestä mutismista varhaiskasvattajille
Oikkonen, Marianne; Suonio, Eveliina (2015)
Oikkonen, Marianne
Suonio, Eveliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224792
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oikkonen, Marianne & Suonio, Eveliina. Lapsi hiljaisuuden takana – Opas selektiivisestä mutismista varhaiskasvattajille. Helsinki, kevät 2015. 64 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Selektiivinen mutismi eli valikoiva puhumattomuus on useimmiten lapsilla esiintyvä psykiatrinen tila, joka aiheuttaa kyvyttömyyttä puhua valikoiduissa tilanteissa, vaikka puhuminen olisi fyysisesti mahdollista. Lapsen selektiivinen mutismi havaitaan usein päiväkodissa, minkä vuoksi varhaiskasvattajien on tärkeää kyetä havaitsemaan mutismin tunnusmerkkejä ja tukemaan mutistista lasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta selektiivisestä mutismista ja selvittää miten kasvattaja voisi parhaiten tukea selektiivisesti mutistista lasta varhaiskasvatusympäristössä. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produkti, jonka tarkoituksena oli tuottaa opas selektiivisestä mutismista varhaiskasvattajien työvälineeksi.
Opinnäytetyössä käytettiin useita englanninkielisiä lähteitä suomenkielisen lähdemateriaalin vähyyden vuoksi. Lisäksi työtä varten haastateltiin kahta asiantuntijaa: lasten psykoterapeuttia sekä erityislastentarhanopettajaa. Haastattelumateriaalia käytettiin sekä opinnäytetyössä että oppaassa kirjallisen lähdemateriaalin tukena. Haastattelut antoivat tarkennettua tietoa selektiivisestä mutismista varhaiskasvatusympäristössä.
Lapsi hiljaisuuden takana -opas koottiin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyk-sen pohjalta. Valmiista oppaasta kerättiin palautetta haastatelluilta asiantuntijoilta ja varhaiskasvattajilta arviointilomakkeen avulla. Palautteella haluttiin saada tietoa oppaan sisällöllisestä toimivuudesta, selkeydestä, tarpeellisuudesta ja siitä, kuinka opasta voitaisiin parantaa. Opasta korjattiin saadun palautteen mukaan. Pääosin opas arvioitiin onnistuneeksi, hyödylliseksi ja tärkeää aihetta käsitteleväksi. Palautteesta ilmeni, että oppaalle on tarvetta varhaiskasvatuksessa. Opas jaettiin aluepäälliköiden avulla viidelle Helsingin varhaiskasvatusalueelle ja julkaistiin myös selektiivistä mutismia käsittelevällä Kun sanat eivät vain tule -internetsivustolla.
Opinnäytetyöprosessin lopuksi voidaan todeta, että laadukkaasti toteutettu varhaiskasvatus tukee jo itsessään kaikkia lapsia, mutta etenkin niitä, jotka tarvit-sevat erityistä tukea, kuten selektiivisesti mutistiset lapset.
Asiasanat: selektiivinen mutismi, varhaiskasvatus, erityiskasvatus, oppaat
Oikkonen, Marianne & Suonio, Eveliina. Lapsi hiljaisuuden takana – Opas selektiivisestä mutismista varhaiskasvattajille. Helsinki, kevät 2015. 64 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Selektiivinen mutismi eli valikoiva puhumattomuus on useimmiten lapsilla esiintyvä psykiatrinen tila, joka aiheuttaa kyvyttömyyttä puhua valikoiduissa tilanteissa, vaikka puhuminen olisi fyysisesti mahdollista. Lapsen selektiivinen mutismi havaitaan usein päiväkodissa, minkä vuoksi varhaiskasvattajien on tärkeää kyetä havaitsemaan mutismin tunnusmerkkejä ja tukemaan mutistista lasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta selektiivisestä mutismista ja selvittää miten kasvattaja voisi parhaiten tukea selektiivisesti mutistista lasta varhaiskasvatusympäristössä. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produkti, jonka tarkoituksena oli tuottaa opas selektiivisestä mutismista varhaiskasvattajien työvälineeksi.
Opinnäytetyössä käytettiin useita englanninkielisiä lähteitä suomenkielisen lähdemateriaalin vähyyden vuoksi. Lisäksi työtä varten haastateltiin kahta asiantuntijaa: lasten psykoterapeuttia sekä erityislastentarhanopettajaa. Haastattelumateriaalia käytettiin sekä opinnäytetyössä että oppaassa kirjallisen lähdemateriaalin tukena. Haastattelut antoivat tarkennettua tietoa selektiivisestä mutismista varhaiskasvatusympäristössä.
Lapsi hiljaisuuden takana -opas koottiin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyk-sen pohjalta. Valmiista oppaasta kerättiin palautetta haastatelluilta asiantuntijoilta ja varhaiskasvattajilta arviointilomakkeen avulla. Palautteella haluttiin saada tietoa oppaan sisällöllisestä toimivuudesta, selkeydestä, tarpeellisuudesta ja siitä, kuinka opasta voitaisiin parantaa. Opasta korjattiin saadun palautteen mukaan. Pääosin opas arvioitiin onnistuneeksi, hyödylliseksi ja tärkeää aihetta käsitteleväksi. Palautteesta ilmeni, että oppaalle on tarvetta varhaiskasvatuksessa. Opas jaettiin aluepäälliköiden avulla viidelle Helsingin varhaiskasvatusalueelle ja julkaistiin myös selektiivistä mutismia käsittelevällä Kun sanat eivät vain tule -internetsivustolla.
Opinnäytetyöprosessin lopuksi voidaan todeta, että laadukkaasti toteutettu varhaiskasvatus tukee jo itsessään kaikkia lapsia, mutta etenkin niitä, jotka tarvit-sevat erityistä tukea, kuten selektiivisesti mutistiset lapset.
Asiasanat: selektiivinen mutismi, varhaiskasvatus, erityiskasvatus, oppaat