Muutosstrategian tukena tutkimus ja uudet palveluideat : Case: Suomen Pyöräilyunioni ry
Mäenpää, Juuso (2015)
Mäenpää, Juuso
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272635
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Suomen Pyöräilyunioni ry:n muutosstrategian tueksi toteutettua määrällistä tutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa organisaation toiminnan kehittämiseksi liiketaloudellisin keinoin. Keinot ovat ensisijassa sellaisia, joilla organisaation asiakaslähtöisyys, näkyvyys ja palveluiden tuotanto paranevat. Työssä esiteltävät keinot ovat markkinointi-integraatio, brändin hallinta ja palvelumuotoilu.
Suomen Pyöräilyunioni ry (SPU) on pyöräilyn keskusjärjestö Suomessa, johon kuuluu noin 140 jäsenseuraa. SPU:n toimintaan kuuluu ensisijaisesti kilpailutoiminnan järjestäminen ja valvonta. Kilpailutoiminnan on kuitenkin koettu pyörivän paikoillaan, eikä merkittävää kehitystä ole tapahtunut. Samalla pyöräilyn nähdään lisääntyvän ja kasvattavan suosiota niin kulkuvälineenä kuin myös harrastuksena. Tähän mahdollisuuteen SPU haluaa tarttua, mutta se vaatii täysin uutta strategiaa, joka muuttaa toimintatapoja, organisaatiorakenteita ja laajentaa toimialaa kilpailutoiminnan ulkopuolelle.
Tutkimusongelma keskittyy uusien palveluiden kehittämiseen ja asiakasymmärryksen kasvattamiseen. Tätä varten toteutettiin laajamittainen kyselytutkimus internetissä maalis-huhtikuussa keväällä 2013. Kyselytutkimus sai paljon suosiota sosiaalisessa mediassa ja vastaajien määrä kohosi 1059 vastaajaan. Määrällisen kyselytutkimuksen tueksi toteutin yhden teemahaastattelun sekä hankin vertailutietoa muiden maiden pyöräilyliitoista.
Kyselyn tulokset ja vertailuaineisto osoittivat, että SPU:n tulee panostaa näkyvyyteen ja ohjata seurojen toiminnan kehittämistä. Tulosten perusteella mahdollisia palveluita voisivat olla erilaiset kurssit, valmentajapalvelut, ajopaikkakarttapalvelu sekä pyöräilyä ja sen aloittamista helpottava liiton internetsivusto.
Suomen Pyöräilyunioni ry (SPU) on pyöräilyn keskusjärjestö Suomessa, johon kuuluu noin 140 jäsenseuraa. SPU:n toimintaan kuuluu ensisijaisesti kilpailutoiminnan järjestäminen ja valvonta. Kilpailutoiminnan on kuitenkin koettu pyörivän paikoillaan, eikä merkittävää kehitystä ole tapahtunut. Samalla pyöräilyn nähdään lisääntyvän ja kasvattavan suosiota niin kulkuvälineenä kuin myös harrastuksena. Tähän mahdollisuuteen SPU haluaa tarttua, mutta se vaatii täysin uutta strategiaa, joka muuttaa toimintatapoja, organisaatiorakenteita ja laajentaa toimialaa kilpailutoiminnan ulkopuolelle.
Tutkimusongelma keskittyy uusien palveluiden kehittämiseen ja asiakasymmärryksen kasvattamiseen. Tätä varten toteutettiin laajamittainen kyselytutkimus internetissä maalis-huhtikuussa keväällä 2013. Kyselytutkimus sai paljon suosiota sosiaalisessa mediassa ja vastaajien määrä kohosi 1059 vastaajaan. Määrällisen kyselytutkimuksen tueksi toteutin yhden teemahaastattelun sekä hankin vertailutietoa muiden maiden pyöräilyliitoista.
Kyselyn tulokset ja vertailuaineisto osoittivat, että SPU:n tulee panostaa näkyvyyteen ja ohjata seurojen toiminnan kehittämistä. Tulosten perusteella mahdollisia palveluita voisivat olla erilaiset kurssit, valmentajapalvelut, ajopaikkakarttapalvelu sekä pyöräilyä ja sen aloittamista helpottava liiton internetsivusto.