DSV:n rahditusperusteiden tarkastelu
Alakotila, Niina (2014)
Alakotila, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219587
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää rahdituspainojen oikeelli-suus DSV-yhtiössä. Rahdituspainojen oikeellisuudella on suora vaikutus kuljetuspalvelun oikeelliseen hinnoitteluun ja kannattavuuteen. Tutkimuk-sessa selvitettiin myös rahdituspainojen varmentamisen ongelmakohdat sekä etsittiin niihin ratkaisua. Itse hintoja ei tässä opinnäytetyössä käsitellä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä mitattiin mittanauhalla lähe-tysten koko ja verrattiin niitä annettuihin mittoihin. Viikon kestäneessä mittauksessa oli 857 tuontilähetystä (2023 kollia) sekä 444 vientilähetystä (873 kollia). Ennakkoon oli tiedossa että tuonnissa on enemmän rahditus-painokorjauksia minkä vuoksi otoskin oli suurempi. Lähetyksistä kirjattiin Exceliin maa, toimitusehto, ilmoitetut mitat, mittaus tulos, kuutiot, lava-metrit, kollit ja kilot. Lisäksi oli kysely joka kohdistui pääosin DSV Van-taan terminaalin terminaalityöntekijöihin, liikenteenhoitajiin sekä ajojär-jestelijöihin.
Tutkimustuloksista selvisi, että vientilähetyksissä ei ole rahditusperusteiden puolesta juuri mitään korjattavaa. Tuonnissa tuloksista selvisi että terminaali korjaa lavametrit kohtalaisen hyvin mutta kuutioinnissa olisi hieman parannettavaa. Otoksessa selvisi että viikossa ohi menee n. 27 000 kg. Koska vienti oli rahditusperusteiltaan kunnossa, keskityttiin tässä työs-sä pääasiallisesti tuontiin.
Tutkimus oli kiireellinen ja ajankohtainen, sillä DSV päivittää rahdituspe-rusteitaan ja haluaa selvittää ongelmakohdat sekä samalla standardoida työntekijöiden tapaa toimia.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä mitattiin mittanauhalla lähe-tysten koko ja verrattiin niitä annettuihin mittoihin. Viikon kestäneessä mittauksessa oli 857 tuontilähetystä (2023 kollia) sekä 444 vientilähetystä (873 kollia). Ennakkoon oli tiedossa että tuonnissa on enemmän rahditus-painokorjauksia minkä vuoksi otoskin oli suurempi. Lähetyksistä kirjattiin Exceliin maa, toimitusehto, ilmoitetut mitat, mittaus tulos, kuutiot, lava-metrit, kollit ja kilot. Lisäksi oli kysely joka kohdistui pääosin DSV Van-taan terminaalin terminaalityöntekijöihin, liikenteenhoitajiin sekä ajojär-jestelijöihin.
Tutkimustuloksista selvisi, että vientilähetyksissä ei ole rahditusperusteiden puolesta juuri mitään korjattavaa. Tuonnissa tuloksista selvisi että terminaali korjaa lavametrit kohtalaisen hyvin mutta kuutioinnissa olisi hieman parannettavaa. Otoksessa selvisi että viikossa ohi menee n. 27 000 kg. Koska vienti oli rahditusperusteiltaan kunnossa, keskityttiin tässä työs-sä pääasiallisesti tuontiin.
Tutkimus oli kiireellinen ja ajankohtainen, sillä DSV päivittää rahdituspe-rusteitaan ja haluaa selvittää ongelmakohdat sekä samalla standardoida työntekijöiden tapaa toimia.