Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristön käytettävyys käyttäjien näkökulmasta
Eskola, Paula (2014)
Eskola, Paula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Medieco eLearn –verkko-oppimisympäristön käytettävyyttä käyttäjien eli terveydenhuollon henkilöstön näkökulmasta. Työn toimeksiantajana oli Medieco Oy, joka on viiden pohjoissuomalaisen sairaanhoitopiirin omistama yritys. Medieco Oy tuottaa ja ylläpitää verkkokoulutuksia terveydenhuollon toimijoiden tarpeisiin. Verkkokoulutukset järjestetään Medieco eLearn –verkko-oppimisympäristössä, joka toimii Moodle 2.6 –alustalla. Opinnäytetyön avulla pyrittiin nostamaan esiin verkko-oppimisympäristön käytettävyyden ongelmakohdat.
Teoriaosuudessa perehdyttiin käytettävyyteen tarkastelemalla käytettävyyden määritelmää, käytettävyyden yleisiä ongelmakohtia, käyttäjäkeskeistä suunnittelua sekä periaatteita, jotka edistävät käytettävyyttä. Lisäksi teoriaosuudessa syvennyttiin käytettävyystestaukseen ja Positive System Usability Scale –kyselyyn.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa toteutettiin tapaustutkimuksena käytettävyystesti Medieco eLearn –verkko-oppimisympäristössä. Käytettävyystestiin valittiin neljä verkko-oppimisympäristön käyttäjäryhmään kuuluvaa työntekijää, jotka suorittivat ennalta määriteltyjä testitehtäviä. Lisäksi tietoa kerättiin P-SUS –kyselyn ja haastattelun avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että Medieco eLearn –verkko-oppimisympäristö mielletään käytettävyydeltään keskinkertaiseksi. Käytettävyystesti paljasti useita eritasoisia käytettävyysongelmia. Käytettävyyskatastrofiksi luokiteltavia ongelmia ei löytynyt. Merkittävin ongelmakohta oli navigoinnin hankala hahmottaminen ja epäloogisuus. Käytettävyysongelmat voivat turhauttaa käyttäjiä ja vaikuttaa heidän innostukseensa verkkokoulutusta kohtaan. On syytä tarkastella, mitä ongelmatilanteille voidaan tehdä ja miten esimerkiksi ohjeistuksella voidaan vaikuttaa tilanteisiin.
Teoriaosuudessa perehdyttiin käytettävyyteen tarkastelemalla käytettävyyden määritelmää, käytettävyyden yleisiä ongelmakohtia, käyttäjäkeskeistä suunnittelua sekä periaatteita, jotka edistävät käytettävyyttä. Lisäksi teoriaosuudessa syvennyttiin käytettävyystestaukseen ja Positive System Usability Scale –kyselyyn.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa toteutettiin tapaustutkimuksena käytettävyystesti Medieco eLearn –verkko-oppimisympäristössä. Käytettävyystestiin valittiin neljä verkko-oppimisympäristön käyttäjäryhmään kuuluvaa työntekijää, jotka suorittivat ennalta määriteltyjä testitehtäviä. Lisäksi tietoa kerättiin P-SUS –kyselyn ja haastattelun avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että Medieco eLearn –verkko-oppimisympäristö mielletään käytettävyydeltään keskinkertaiseksi. Käytettävyystesti paljasti useita eritasoisia käytettävyysongelmia. Käytettävyyskatastrofiksi luokiteltavia ongelmia ei löytynyt. Merkittävin ongelmakohta oli navigoinnin hankala hahmottaminen ja epäloogisuus. Käytettävyysongelmat voivat turhauttaa käyttäjiä ja vaikuttaa heidän innostukseensa verkkokoulutusta kohtaan. On syytä tarkastella, mitä ongelmatilanteille voidaan tehdä ja miten esimerkiksi ohjeistuksella voidaan vaikuttaa tilanteisiin.