Koulusosionomi : Koulusosionomin työnmallintaminen Kirkonsalmen alakoululla
Aho, Maarit; Heinonen, Jenni; Korhonen, Marja; Rönkkö, Merja (2014)
Aho, Maarit
Heinonen, Jenni
Korhonen, Marja
Rönkkö, Merja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518658
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteistyössä Kirkon-salmen alakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on mallintaa sosionomin (AMK) työn-kuvaa ja toteuttaa koulusosionomin työtä alakoululla. Koulun toiveen mukaisesti tavoittee-na oli vahvistaa alkuopetuksessa olevien oppilaiden itsetuntoa sekä ryhmäytymisen- ja yhteistyötaitoja. Ensimmäisen luokan aloittaminen on lapselle ja perheelle haastava tilan-ne. Koululaiset tarvitsevat kuuntelijaa ja "rinnalla kulkijaa". Varhaisen tuen tarpeen havait-seminen ja tuen tarjoaminen on ennalta ehkäisevää työtä, johon koulusosionomi pyrkii päivittäisellä läsnäolollaan.
Työ on sekä toiminnallinen että tutkimuksellinen kokonaisuus, joka toteutettiin havain-noimalla ja keräämällä palautetta. Aineistoa kerättiin toimintaan osallistuvilta oppilailta, huoltajilta ja opettajilta sekä omista kokemuksista ja havainnoista.
Koulusosionomi-toiminta todettiin tarpeelliseksi, siitä oli apua oppilaille, opettajille ja per-heille. Koulusosionomi mallinnusta voidaan jatkossa käyttää myös muissa Iisalmen alakou-luissa koulujen tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalipedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisöllisyys ja perheen tukeminen.
Työ on sekä toiminnallinen että tutkimuksellinen kokonaisuus, joka toteutettiin havain-noimalla ja keräämällä palautetta. Aineistoa kerättiin toimintaan osallistuvilta oppilailta, huoltajilta ja opettajilta sekä omista kokemuksista ja havainnoista.
Koulusosionomi-toiminta todettiin tarpeelliseksi, siitä oli apua oppilaille, opettajille ja per-heille. Koulusosionomi mallinnusta voidaan jatkossa käyttää myös muissa Iisalmen alakou-luissa koulujen tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalipedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisöllisyys ja perheen tukeminen.