Iisalmen rovastikunnan viestintäkanavien ja tarpeiden kartoitus
Junno, Marja (2014)
Junno, Marja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318278
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimusongelmana oli selvittää mitä viestintäkanavia Iisalmen Rovastikunnan alueella asuvien ihmisten käyttävät etsiessään seurakunnan tapahtumia. Tutkimuksella haluttiin selvittää säännöllisesti käytetyt viestintäkanavat ja löytyykö tutkimuksessa harvemmin käytettyä viestin-kanavia. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää onko viestintäkanavan valinta riippuvainen iästä.
Tutkimusalue kattaa Iisalmen rovastikuntaan kuuluvat seurakunnat, joita ovat Iisalmi, Lapinlahti, Sonkajärvi, Pielavesi, Pyhäjärvi, Varpaisjärvi, Kiuruvesi ja Vieremä. Iisalmen rovastikunnan alueella asuu yhteensä noin 64 000 kuntalaista, joista seurakuntaan kuuluu noin 51 000 ihmistä.
Tutkimuksen menetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa kysymykset ja vastausvaihtoehdot olivat valmiina. Kyselytutkimus toteutettiin sekä paperilomakkeena että verkkokyselynä.
Tutkimuksen tulosten perusteella mieluisimmat viestintäkanavat ovat kirkolliset ilmoitukset, verkko-viestintä ja sosiaalinen media ja kasvokkain tapahtuva viestintä. Viestintäkanavien valinnan ja iän kesken on tilastollisesti merkittäviä riippuvuussuhteita. Toisaalta tutkimuksessa selvisi, että kasvokkain tapahtuva viestintä on tärkeä viestintäkanava kaikille ikäryhmille.
Tutkimusalue kattaa Iisalmen rovastikuntaan kuuluvat seurakunnat, joita ovat Iisalmi, Lapinlahti, Sonkajärvi, Pielavesi, Pyhäjärvi, Varpaisjärvi, Kiuruvesi ja Vieremä. Iisalmen rovastikunnan alueella asuu yhteensä noin 64 000 kuntalaista, joista seurakuntaan kuuluu noin 51 000 ihmistä.
Tutkimuksen menetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa kysymykset ja vastausvaihtoehdot olivat valmiina. Kyselytutkimus toteutettiin sekä paperilomakkeena että verkkokyselynä.
Tutkimuksen tulosten perusteella mieluisimmat viestintäkanavat ovat kirkolliset ilmoitukset, verkko-viestintä ja sosiaalinen media ja kasvokkain tapahtuva viestintä. Viestintäkanavien valinnan ja iän kesken on tilastollisesti merkittäviä riippuvuussuhteita. Toisaalta tutkimuksessa selvisi, että kasvokkain tapahtuva viestintä on tärkeä viestintäkanava kaikille ikäryhmille.