Ryhmästä enemmän ¬– ryhmänohjauskoulutus. Ikäihmisten voimavaralähtöinen toimintakyvyn tukeminen
Hynynen, Anna-Riikka; Meskanen, Päivi (2014)
Hynynen, Anna-Riikka
Meskanen, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318178
Tiivistelmä
Ennaltaehkäisevä vanhustyö on osa vanhuspalveluiden kuntouttavaa työtä. Kuntouttavalla vanhustyöllä on suuri merkitys ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa ja ylläpitämisessä. Laissa ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista todetaan, että palvelut on toteu-tettava niin, että ne tukevat iäkkään henkilön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriu-tumista ja osallisuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Kiiskinmäen päiväkeskuksen henkilökunnan ryhmänohjaustaitojen vahvistaminen. Ajatuksena oli tuoda lisää laatua ja voimavaralähtöisyyttä Kiiskinmäen päiväkeskuksen ryhmätoimintoihin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Mikkelin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kotihoidon vanhuspalvelut. Opinnäytetyö oli Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Kymenlaakson ammat-tikorkeakoulun yhteinen projekti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallisen opinnäytetyön prosessiin kuului yhtenä osana ryhmänohjauskoulutuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen Kiiskinmäen päiväkeskuksen henkilökun-nalle. Koulutus sisälsi neljä aihekokonaisuutta ryhmänohjauksen eri puoliin liittyen. Lisäksi toiminnalli-sen opinnäytetyön prosessiin kuului henkilökunnan omat ohjausharjoitukset vertaisarviointeineen ja yhteinen palautekeskustelu. Keräsimme palautetta henkilökunnalta koko prosessin ajan. Haastattelimme myös päiväkeskuksen asiakkaita.
Toiminnallisessa opinnäytetyöprosessissa nousi esiin seuraavia asioita ryhmänohjaukseen liittyen: ryh-mäkoko on oltava riittävän pieni, ryhmän etukäteissuunnittelu on hyvin tärkeää, käytettävän tilan on oltava ryhmälle sopiva ja ohjaajan ääni on oltava kuuluva ja selkeä. Ohjaajan on huomioitava ikäihmisten ryhmän erityispiirteet. Suhtautuminen ryhmänohjaukseen osoittautui asennekysymykseksi: osa henkilö-kunnasta koki ryhmänohjauksen irralliseksi omasta työstään, osa omaa työtä rikastuttavana. Osa henki-lökunnasta koki saaneensa lisää valmiuksia ja rohkeutta ryhmänohjaukseen liittyen. Kannustava vertais-tuki henkilökunnan kesken koettiin tärkeäksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Kiiskinmäen päiväkeskuksen henkilökunnan ryhmänohjaustaitojen vahvistaminen. Ajatuksena oli tuoda lisää laatua ja voimavaralähtöisyyttä Kiiskinmäen päiväkeskuksen ryhmätoimintoihin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Mikkelin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kotihoidon vanhuspalvelut. Opinnäytetyö oli Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Kymenlaakson ammat-tikorkeakoulun yhteinen projekti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallisen opinnäytetyön prosessiin kuului yhtenä osana ryhmänohjauskoulutuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen Kiiskinmäen päiväkeskuksen henkilökun-nalle. Koulutus sisälsi neljä aihekokonaisuutta ryhmänohjauksen eri puoliin liittyen. Lisäksi toiminnalli-sen opinnäytetyön prosessiin kuului henkilökunnan omat ohjausharjoitukset vertaisarviointeineen ja yhteinen palautekeskustelu. Keräsimme palautetta henkilökunnalta koko prosessin ajan. Haastattelimme myös päiväkeskuksen asiakkaita.
Toiminnallisessa opinnäytetyöprosessissa nousi esiin seuraavia asioita ryhmänohjaukseen liittyen: ryh-mäkoko on oltava riittävän pieni, ryhmän etukäteissuunnittelu on hyvin tärkeää, käytettävän tilan on oltava ryhmälle sopiva ja ohjaajan ääni on oltava kuuluva ja selkeä. Ohjaajan on huomioitava ikäihmisten ryhmän erityispiirteet. Suhtautuminen ryhmänohjaukseen osoittautui asennekysymykseksi: osa henkilö-kunnasta koki ryhmänohjauksen irralliseksi omasta työstään, osa omaa työtä rikastuttavana. Osa henki-lökunnasta koki saaneensa lisää valmiuksia ja rohkeutta ryhmänohjaukseen liittyen. Kannustava vertais-tuki henkilökunnan kesken koettiin tärkeäksi.