Päivittäisjohtamisen haasteet, kun alaiset ovat vuokratyöntekijöitä: Case Pikkuhuvila
Korpisaari, Heini (2014)
Korpisaari, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817256
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja luoda toimivat käytänteet hyvälle esimiestyölle Kanresta Oy:n Hämeenlinnan Teatterin toimipisteeseen, jossa työntekijät tulevat henkilöstövuokrausyrityksen kautta. Ainoastaan esimies on Kanresta Oy:n oma työntekijä. Pikkuhuvila, eli Hämeenlinnan Teatterilla sijaitseva Kanresta Oy:n toimipaikka, toimii päivisin lounasravintolana ja teatterin aikana väliaikamyyntipisteenä. Toimeksiantaja Kanresta Oy on Suomen johtavia kulttuurilaitosten ravintolapalvelujen tuottaja, jolla on toimintaa kahdeksalla paikkakunnalla. Toimeksiannon muoto syntyi yhteistyössä toimeksiantajan ja työn tekijän keskusteluissa, siten, että se palvelee molempien kehittymiskohteita.
Työn tietoperustassa on selvitetty vuokratyön määritelmää, sen käyttöä ja yleisyyttä Suomessa ja erityisesti ravintola-alalla. Toisena isona teemana tietoperustassa on päivittäisjohtaminen ja sen eri osa-alueet. Tietoperustassa on käsitelty myös johtamistyyppejä yleisesti, ja sen lisäksi tärkeimpiä esimiestyön osa-alueita, joita Pikkuhuvilassa esiintyy. Näihin kuuluu perehdyttäminen, palaute, motivaatio ja viestintä. Näitä edellä mainittuja osa-alueita on tarkasteltu erityisesti vuokratyöntekijöiden johtamisen näkökulmasta.
Työn toiminnallisessa osuudessa on haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla selvitetty ja tutkittu jo olemassa olevia käytänteitä ja niiden kehittämistä niin perehdyttämisen, palautteen annon, motivaation ja viestinnän osalta. Osallistuvan havainnoinnin kohteena on ollut jatkuvasti vuokratyötä käyttävän kulttuurilaitoksen ravintolatoimi, ja haastattelun kohteena on ollut vuokratyöntekijöitä.
Työn tuotos on työkalu esimiehelle, kultainen taulu, jossa toimivat käytänteet perehdyttämi-sestä, palautteen antamisesta, motivoinnista ja viestinnästä on listattu. Työn käytettävyyttä on arvioitu SWOT-analyysin avulla. Jatkossa aihetta voisi tutkia esimerkiksi siitä näkökulmasta, että kuinka vaihtuvat alaiset vaikuttavat esimiehen työssä jaksamiseen ja motivaatioon, ja millaisilla keinoilla työssä jaksamista voitaisiin tukea.
Työn tietoperustassa on selvitetty vuokratyön määritelmää, sen käyttöä ja yleisyyttä Suomessa ja erityisesti ravintola-alalla. Toisena isona teemana tietoperustassa on päivittäisjohtaminen ja sen eri osa-alueet. Tietoperustassa on käsitelty myös johtamistyyppejä yleisesti, ja sen lisäksi tärkeimpiä esimiestyön osa-alueita, joita Pikkuhuvilassa esiintyy. Näihin kuuluu perehdyttäminen, palaute, motivaatio ja viestintä. Näitä edellä mainittuja osa-alueita on tarkasteltu erityisesti vuokratyöntekijöiden johtamisen näkökulmasta.
Työn toiminnallisessa osuudessa on haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla selvitetty ja tutkittu jo olemassa olevia käytänteitä ja niiden kehittämistä niin perehdyttämisen, palautteen annon, motivaation ja viestinnän osalta. Osallistuvan havainnoinnin kohteena on ollut jatkuvasti vuokratyötä käyttävän kulttuurilaitoksen ravintolatoimi, ja haastattelun kohteena on ollut vuokratyöntekijöitä.
Työn tuotos on työkalu esimiehelle, kultainen taulu, jossa toimivat käytänteet perehdyttämi-sestä, palautteen antamisesta, motivoinnista ja viestinnästä on listattu. Työn käytettävyyttä on arvioitu SWOT-analyysin avulla. Jatkossa aihetta voisi tutkia esimerkiksi siitä näkökulmasta, että kuinka vaihtuvat alaiset vaikuttavat esimiehen työssä jaksamiseen ja motivaatioon, ja millaisilla keinoilla työssä jaksamista voitaisiin tukea.