Kohti tulevaisuuden käsityökeskusta? : Asiakkaiden näkemyksiä Käsityökeskus Pumpuliinan palveluista ja niiden kehittämisestä
Virolainen, Tarja (2014)
Virolainen, Tarja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516756
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Käsityökeskus Pumpuliinan asiakkaiden näkemyksiä käsityökeskuksen tulevaisuudesta. Työelämäyhteytenä toimi Pielavedellä sijaitseva Käsityökeskus Pumpuliina, joka kuuluu Ylä-Savon käsi- ja taideteollisuusyhdistykseen. Ylä-Savon käsi- ja taideteollisuusyhdistys puolestaan on osa valtakunnallista Taito Groupia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin käsityötä, sen tulevaisuutta, palvelumuotoilua sekä tulevaisuustutkimusta ja tulevaisuusverstasta. Aineistonhankinnassa käytettiin tulevaisuusverstasmenetelmää, jolla pyrittiin
saamaan esille Käsityökeskus Pumpuliinan asiakkailta heidän mielipiteitään ja toiminnassa näkemiään ongelmia. Samalla heidät otettiin mukaan ideoimaan toiminnan jatkoa. Lisäksi haastateltiin käsityökeskuksen vastaavaa neuvojaa, jolta kerättiin mielipiteitä kehitysehdotuksiin ja lisäksi
tietoa jo kokeilluista kehitystoimenpiteistä.
Tulevaisuusverstas toteutettiin kahteen kertaan. Ensimmäinen verstas järjestettiin käsityökoulun isompien lasten ryhmälle ja toinen käsityökeskuksen aikuisille asiakkaille. Verstaat toivat esiin asiakkaiden näkemykset toiminnasta. Verstaiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä kehittämisestä ja
sen muodoista.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä toimintaan nykyisessä muodossaan. Suurimmaksi ongelmaksi tutkimuksen tulosten perusteella nousi se, että Käsityökeskus Pumpuliinassa on liian paljon työtä yhdelle ihmiselle, eikä tuloja ole tarpeeksi toisen
työntekijän palkkaamiseksi. Kehitystyössä tulee pohtia jonkin toiminnan osa-alueen karsimista kokonaan pois tai toiminnan supistamista. Kehittämisessä kannattaa kuitenkin muistaa käsityökeskuksen rooli käsityötaidon ylläpitäjänä ja edistäjänä sekä kuntalaisten hyvinvoinnin edistäjänä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin käsityötä, sen tulevaisuutta, palvelumuotoilua sekä tulevaisuustutkimusta ja tulevaisuusverstasta. Aineistonhankinnassa käytettiin tulevaisuusverstasmenetelmää, jolla pyrittiin
saamaan esille Käsityökeskus Pumpuliinan asiakkailta heidän mielipiteitään ja toiminnassa näkemiään ongelmia. Samalla heidät otettiin mukaan ideoimaan toiminnan jatkoa. Lisäksi haastateltiin käsityökeskuksen vastaavaa neuvojaa, jolta kerättiin mielipiteitä kehitysehdotuksiin ja lisäksi
tietoa jo kokeilluista kehitystoimenpiteistä.
Tulevaisuusverstas toteutettiin kahteen kertaan. Ensimmäinen verstas järjestettiin käsityökoulun isompien lasten ryhmälle ja toinen käsityökeskuksen aikuisille asiakkaille. Verstaat toivat esiin asiakkaiden näkemykset toiminnasta. Verstaiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä kehittämisestä ja
sen muodoista.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä toimintaan nykyisessä muodossaan. Suurimmaksi ongelmaksi tutkimuksen tulosten perusteella nousi se, että Käsityökeskus Pumpuliinassa on liian paljon työtä yhdelle ihmiselle, eikä tuloja ole tarpeeksi toisen
työntekijän palkkaamiseksi. Kehitystyössä tulee pohtia jonkin toiminnan osa-alueen karsimista kokonaan pois tai toiminnan supistamista. Kehittämisessä kannattaa kuitenkin muistaa käsityökeskuksen rooli käsityötaidon ylläpitäjänä ja edistäjänä sekä kuntalaisten hyvinvoinnin edistäjänä.