POTILAIDEN KOKEMUKSIA POTILASOHJAUKSESTA : potilasohjaus kotimaisissa hoitotieteellisissä julkaisusarjoissa
Lämsä, Karoliina; Ruokola, Minna (2014)
Lämsä, Karoliina
Ruokola, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416518
Tiivistelmä
Lämsä, Karoliina & Ruokola, Minna. Potilaiden kokemuksia potilasohjauksesta Potilasohjaus kotimaisissa hoitotieteellisissä julkaisusarjoissa. Diak Helsinki, syksy 2014, 62 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Potilasohjaus on keskeinen osa hoitohenkilökunnan ammatillista toimintaa, sekä olennainen osa asiakkaiden hoitoa. Potilasohjauksen tavoitteena on tukea potilaan omia voimavaroja niin, että hänen aktiivisuutensa lisääntyy ja hän kykenee ottamaan enemmän vastuuta omasta hoidostaan ja toipumisestaan, sekä saavuttamaan hoitonsa tavoitteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella, mitä kahdessa suomalaisessa hoitotieteen julkaisusarjassa on kirjoitettu ohjauksesta ja neuvonnasta. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka tyytyväisiä potilaat olivat saamaansa ohjaukseen ja neuvontaan. Opinnäytetyössä kuvataan myös ohjaukseen liittyviä haasteita, sekä kehittämisehdotuksia. Tavoitteena oli lisätä hoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta potilasohjauksen merkittävyydestä, sekä ohjauksen laatuun vaikuttavista tekijöistä, jotta heillä olisi paremmat edellytykset toteuttaa laadukasta ohjausta.
Aineisto kerättiin manuaalisesti käymällä läpi kaikki vuosina 2007–2014 elokuuhun saakka ilmestyneet Hoitotiede ja Tutkiva hoitotyö lehtien vuosikerrat (n=65). Niistä valittiin aineistoon 30 otsakkeen perusteella potilasohjaukseen ja neuvontaan liittyvää julkaisua. Aineisto kuvattiin taulukkomuodossa, jossa esitettiin keskeisimmät tutkimustulokset ja päätelmät.
Tutkimusaineiston 30 julkaisusta valikoitiin edelleen 14 julkaisua, joissa käsiteltiin potilaiden kokemuksia potilasohjauksesta. Tulosten perusteella potilaat olivat yleensä tyytyväisiä saamaansa potilasohjaukseen. Potilaat olivat tyytyväisiä henkilökohtaiseen ohjaukseen, vertaistukeen, kirjallisiin ohjeisiin, omahoitajiin, saamaansa teoriatietoon sairaudesta sekä preoperatiivisiin ohjauskäynteihin. Tyytymättömyyttä aiheutti kiire, väärä ohjauksen määrä ja ajoitus, psyykkisen tuen ja tunteiden käsittelyn puuttuminen, omaisten jääminen pois ohjauksesta, sekä elämäntapaohjaukseen, kuntoutukseen ja sosiaaliturvaan liittyvien asioiden käsittelemättä jättäminen.
Potilasohjauksen menetelmissä on paljon kehitettävää. Potilaat toivoivat monipuolisempia ohjausta tukevien materiaalien kuten esimerkiksi videoiden ja valokuvien hyödyntämistä. Hoitajat voisivat hyötyä potilasohjauksen lisäkoulutuksesta, sekä uusista välineistä ohjaustyönsä tueksi.
Asiasanat: potilasohjaus, potilasneuvonta, tyytyväisyys, laatu, kirjallisuuskatsaukset
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Potilasohjaus on keskeinen osa hoitohenkilökunnan ammatillista toimintaa, sekä olennainen osa asiakkaiden hoitoa. Potilasohjauksen tavoitteena on tukea potilaan omia voimavaroja niin, että hänen aktiivisuutensa lisääntyy ja hän kykenee ottamaan enemmän vastuuta omasta hoidostaan ja toipumisestaan, sekä saavuttamaan hoitonsa tavoitteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella, mitä kahdessa suomalaisessa hoitotieteen julkaisusarjassa on kirjoitettu ohjauksesta ja neuvonnasta. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka tyytyväisiä potilaat olivat saamaansa ohjaukseen ja neuvontaan. Opinnäytetyössä kuvataan myös ohjaukseen liittyviä haasteita, sekä kehittämisehdotuksia. Tavoitteena oli lisätä hoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta potilasohjauksen merkittävyydestä, sekä ohjauksen laatuun vaikuttavista tekijöistä, jotta heillä olisi paremmat edellytykset toteuttaa laadukasta ohjausta.
Aineisto kerättiin manuaalisesti käymällä läpi kaikki vuosina 2007–2014 elokuuhun saakka ilmestyneet Hoitotiede ja Tutkiva hoitotyö lehtien vuosikerrat (n=65). Niistä valittiin aineistoon 30 otsakkeen perusteella potilasohjaukseen ja neuvontaan liittyvää julkaisua. Aineisto kuvattiin taulukkomuodossa, jossa esitettiin keskeisimmät tutkimustulokset ja päätelmät.
Tutkimusaineiston 30 julkaisusta valikoitiin edelleen 14 julkaisua, joissa käsiteltiin potilaiden kokemuksia potilasohjauksesta. Tulosten perusteella potilaat olivat yleensä tyytyväisiä saamaansa potilasohjaukseen. Potilaat olivat tyytyväisiä henkilökohtaiseen ohjaukseen, vertaistukeen, kirjallisiin ohjeisiin, omahoitajiin, saamaansa teoriatietoon sairaudesta sekä preoperatiivisiin ohjauskäynteihin. Tyytymättömyyttä aiheutti kiire, väärä ohjauksen määrä ja ajoitus, psyykkisen tuen ja tunteiden käsittelyn puuttuminen, omaisten jääminen pois ohjauksesta, sekä elämäntapaohjaukseen, kuntoutukseen ja sosiaaliturvaan liittyvien asioiden käsittelemättä jättäminen.
Potilasohjauksen menetelmissä on paljon kehitettävää. Potilaat toivoivat monipuolisempia ohjausta tukevien materiaalien kuten esimerkiksi videoiden ja valokuvien hyödyntämistä. Hoitajat voisivat hyötyä potilasohjauksen lisäkoulutuksesta, sekä uusista välineistä ohjaustyönsä tueksi.
Asiasanat: potilasohjaus, potilasneuvonta, tyytyväisyys, laatu, kirjallisuuskatsaukset