Rippikoulun erityisryhmien loppukoe taiteen keinoin
Lehmuskanta, Kati (2014)
Lehmuskanta, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sellainen työskentelyväline erityisryhmille rippikouluun, joka ottaisi huomioon yksilölliset tarpeet ja tukisi heidän oppimistaan rippikoulussa. Kehitetty työskentelyväline oli sovellettu rippikoulun loppukoe taidelähtöisin ja toiminnallisin menetelmin. Kyseiset menetelmät antoivat lukuisia sovellettavuusmahdollisuuksia huomioiden erilaiset oppijat, joten ne valikoituivat käytettäviksi menetelmiksi.
Loppukoe toteutui taidetuokioina, joissa käytiin läpi rippikoulussa opetettuja asioita. Teemana olivat pelastushistorian tärkeimmät tapahtumat ja vaiheet. Toteutus oli kertauksenomainen ja se toteutui kolmena eri päivänä. Työskentelyväline kehitti motorisia taitoja ja tuki omatoimisuuteen. Rippikoululaisella oli vapaus valita värit taideteokseensa mielensä mukaisesti ja työstää omanlaista taidettaan opetettavan teeman puitteissa. Taidetuokiot olivat osallistavia toiminnallisuuden kautta.
Työskentelyvälineen toimivuutta kokeiltiin erityisryhmien leirimuotoisessa rippikoulussa kesällä 2014. Leiriläisiä oli kahdeksan. Heiltä kerättiin taidetuokioiden jälkeen palautetta, jonka perusteella taidetuokioihin tehtiin parannuksia. Myös työntekijöiden kanssa käytiin suullinen palautekeskustelu taidetuokioiden jälkeen. Parannusehdotusten lisäksi palautekaavakkeilla kartoitettiin rippikoululaisen oppimista rippikoulussa valittujen menetelmien perusteella.
Johtopäätökseksi saatiin, että taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät ovat toimiva tapa opettaa rippikoulussa käsiteltyjä asioita. Näillä menetelmillä saatiin yhdessä esille oppimisesta sellaista, mitä muilla menetelmillä ei saavutettaisi. Taidetuokioiden sisältö osoittautui tarkoituksenmukaiseksi sisällöllisesti. Vain joitakin yksityiskohtia oli tarpeen muuttaa työskentelyjen helpottamiseksi.
Asiasanat: taidelähtöiset menetelmät, yhdenvertaisuus, rippikoulu ja erilainen
Loppukoe toteutui taidetuokioina, joissa käytiin läpi rippikoulussa opetettuja asioita. Teemana olivat pelastushistorian tärkeimmät tapahtumat ja vaiheet. Toteutus oli kertauksenomainen ja se toteutui kolmena eri päivänä. Työskentelyväline kehitti motorisia taitoja ja tuki omatoimisuuteen. Rippikoululaisella oli vapaus valita värit taideteokseensa mielensä mukaisesti ja työstää omanlaista taidettaan opetettavan teeman puitteissa. Taidetuokiot olivat osallistavia toiminnallisuuden kautta.
Työskentelyvälineen toimivuutta kokeiltiin erityisryhmien leirimuotoisessa rippikoulussa kesällä 2014. Leiriläisiä oli kahdeksan. Heiltä kerättiin taidetuokioiden jälkeen palautetta, jonka perusteella taidetuokioihin tehtiin parannuksia. Myös työntekijöiden kanssa käytiin suullinen palautekeskustelu taidetuokioiden jälkeen. Parannusehdotusten lisäksi palautekaavakkeilla kartoitettiin rippikoululaisen oppimista rippikoulussa valittujen menetelmien perusteella.
Johtopäätökseksi saatiin, että taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät ovat toimiva tapa opettaa rippikoulussa käsiteltyjä asioita. Näillä menetelmillä saatiin yhdessä esille oppimisesta sellaista, mitä muilla menetelmillä ei saavutettaisi. Taidetuokioiden sisältö osoittautui tarkoituksenmukaiseksi sisällöllisesti. Vain joitakin yksityiskohtia oli tarpeen muuttaa työskentelyjen helpottamiseksi.
Asiasanat: taidelähtöiset menetelmät, yhdenvertaisuus, rippikoulu ja erilainen