Varhaiskasvattajien kokemuksia pienryhmätoiminnasta Pöykkölän päiväkodissa
Solehmainen, Sari; Haataja, Eeva (2014)
Solehmainen, Sari
Haataja, Eeva
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössämme tutkimme Rovaniemeläisen Pöykkölän päiväkodin pienryhmäpedagogiikan toteutumista ja henkilökunnan omia kokemuksia pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Kyselyn avulla selvitimme Pöykkölän päiväkodin henkilökunnan kokemuksia pienryhmäpedagogiikasta. Kyselylomakkeita jaoimme 20 kappaletta ja vastauksia saimme 15 kappaletta eli vastausprosentti oli 75 prosenttia.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilökunnan määrän ollessa riittävä, pienryhmätyöskentely on hyödyllistä niin lapsen, kuin kasvattajankin kannalta. Pienryhmätyöskentelyssä kasvattajalla on mahdollisuus huomioida ja havainnoida lasta paremmin, suunnata toimintaa haluttuun suuntaan, mahdollisuus luoda rauhallinen ilmapiiri, sekä kannatella lasten välistä vuorovaikutusta.
Opinnäytetyössämme tutkimme Rovaniemeläisen Pöykkölän päiväkodin pienryhmäpedagogiikan toteutumista ja henkilökunnan omia kokemuksia pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Kyselyn avulla selvitimme Pöykkölän päiväkodin henkilökunnan kokemuksia pienryhmäpedagogiikasta. Kyselylomakkeita jaoimme 20 kappaletta ja vastauksia saimme 15 kappaletta eli vastausprosentti oli 75 prosenttia.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilökunnan määrän ollessa riittävä, pienryhmätyöskentely on hyödyllistä niin lapsen, kuin kasvattajankin kannalta. Pienryhmätyöskentelyssä kasvattajalla on mahdollisuus huomioida ja havainnoida lasta paremmin, suunnata toimintaa haluttuun suuntaan, mahdollisuus luoda rauhallinen ilmapiiri, sekä kannatella lasten välistä vuorovaikutusta.