Nuorisokeskuspedagoginen ohjaaminen : Koulutusrunko ja oheismateriaali ohjaajakoulutukseen
Kokko, Elina (2014)
Kokko, Elina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää koulutusrunko ja koulutuksen oheismateriaali nuoriso-keskuspedagogisen ohjaamisen koulutukseen. Koulutuksen kehittämisellä pyritään vahvistamaan nuori-sokeskusten työntekijöiden pedagogista osaamista sekä tukemaan nuorisokeskuspedagogiikan jalkaut-tamista keskuksissa.
Tässä työssä nuorisokeskuspedagogiikalla tarkoitetaan nuorisokeskuksissa tapahtuvan toiminnan kasva-tuksellisia periaatteita. Työssä on jäsennetty nuorisokeskuspedagogiikan rakentumista olemassa olevien aineistojen pohjalta. Olemassa olevien aineistojen pohjalta nuorisokeskuspedagogiikan kantaviksi tausta-teorioiksi on esitetty humanistinen ihmiskäsitys sekä kokemuksellinen oppimiskäsitys. Lisäksi pedago-giikan muodostumiseen vaikuttaa mm. nuorisokeskusten yhteinen arvopohja. Taustateorioiden avulla on kartoitettu nuorisokeskuspedagogiikan tunnuspiirteet, joiden tulisi toteutua kaikessa nuorisokeskusten toiminnassa.
Nuorisokeskuspedagogiikan tunnuspiirteiden ympärille kehitettiin ohjaajien pedagogista osaamista tu-keva koulutus. Koulutuksen tavoitteena oli antaa ohjaajille tukea ja konkreettisia työkaluja nuorisokes-kuspedagogiikan toteuttamiseen käytännön ohjaustyössä. Kohderyhmän ja koulutuksen tavoitteet huo-mioon ottaen koulutuksesta kehitettiin ohjaajien omiin kokemuksiin nojautuva, toiminnallinen koulutus. Kehittämisprosessin aikana materiaali suunniteltiin ja pilotoitiin nuorisokeskuksien työntekijöistä koos-tuvalle koulutusryhmälle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksipäiväinen koulutus nuorisokeskusten työntekijöille, sekä kouluttajan oheismateriaali. Tämä opinnäytetyö on kuvaus koulutuksen kehittämisprosessista.
Tässä työssä nuorisokeskuspedagogiikalla tarkoitetaan nuorisokeskuksissa tapahtuvan toiminnan kasva-tuksellisia periaatteita. Työssä on jäsennetty nuorisokeskuspedagogiikan rakentumista olemassa olevien aineistojen pohjalta. Olemassa olevien aineistojen pohjalta nuorisokeskuspedagogiikan kantaviksi tausta-teorioiksi on esitetty humanistinen ihmiskäsitys sekä kokemuksellinen oppimiskäsitys. Lisäksi pedago-giikan muodostumiseen vaikuttaa mm. nuorisokeskusten yhteinen arvopohja. Taustateorioiden avulla on kartoitettu nuorisokeskuspedagogiikan tunnuspiirteet, joiden tulisi toteutua kaikessa nuorisokeskusten toiminnassa.
Nuorisokeskuspedagogiikan tunnuspiirteiden ympärille kehitettiin ohjaajien pedagogista osaamista tu-keva koulutus. Koulutuksen tavoitteena oli antaa ohjaajille tukea ja konkreettisia työkaluja nuorisokes-kuspedagogiikan toteuttamiseen käytännön ohjaustyössä. Kohderyhmän ja koulutuksen tavoitteet huo-mioon ottaen koulutuksesta kehitettiin ohjaajien omiin kokemuksiin nojautuva, toiminnallinen koulutus. Kehittämisprosessin aikana materiaali suunniteltiin ja pilotoitiin nuorisokeskuksien työntekijöistä koos-tuvalle koulutusryhmälle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksipäiväinen koulutus nuorisokeskusten työntekijöille, sekä kouluttajan oheismateriaali. Tämä opinnäytetyö on kuvaus koulutuksen kehittämisprosessista.