Tilke. : Terapeuttisen ilmaisun ja luovan leikin ohjausmenetelmä lapsille
Kivimäki, Jonna (2014)
Kivimäki, Jonna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514199
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin opinnäytetyön tekijän oman perusteilla olevan yrityksen palvelutuote: Tilke., joka on lapsille suunnattu terapeuttisia taidemenetelmiä luovaan leikkiin yhdistävä ohjausmenetelmä. Työn tavoitteena oli kehittää Tilke.-menetelmän yksityiskohtainen perusta, joka koos-tuu teoriasta, tavoitteista ja konkreettisesta menetelmäpankista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää ohjaajan tärkeimpiä ominaisuuksia sekä piirteitä onnistuneen Tilke.-prosessin saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö pohjautui humanistiseen maailmankuvaan, ihmiskäsitykseen ja psykologiaan, joiden mukaan ihminen on kokonaisvaltainen, aktiivinen toimija, joka pyrkii itse vaikuttamaan omaan elämäänsä. Tilke.-menetelmän teoriatausta muodostui humanistisen psykologian sekä ekspressiivisen ja humanistisen taideterapian teorioista. Lapsilähtöisyys ja asiakaskeskeisyys nousivat myös teoriassa merkittävään rooliin.
Opinnäytetyö noudatteli tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita ja Tilke.-menetelmän kehittämisessä hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän henkilökohtaista laajaa ohjaussuunnitelmien kokoelmaa sekä käytännön kokemusta menetelmien toimivuudesta lasten ohjauksessa. Lisäksi työssä tehtiin laaja kirjallisuuteen perustuva teoriataustan selvitys.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kaksiosainen työ, jonka ensimmäinen osa on avoin teoreettinen osa, joka koostuu työn teoriataustasta sekä Tilke.-kurssin yhden tapaamiskerran esimerkistä. Opinnäytetyön toinen osa on tuotesuojan vuoksi salainen ja se pitää sisällään Tilke.-menetelmän perustan, tavoitteet, luettelon Tilke.-ohjaajan merkittävimmistä ominaisuuksista ja piirteistä sekä menetelmäpankin, joka koostuu noin sadasta luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä yhdistävästä leikistä ja harjoituksesta.
Opinnäytetyö tarjoaa tietoa lapsen hyvinvoinnista sekä taiteen merkityksestä lapsen hyvinvoinnin tukemisessa. Työ auttaa lasten kanssa työskenteleviä ohjaajia ymmärtämään taiteellisen ja luovan toiminnan sekä ohjaajuuden merkityksen lapsen itsetunnon ja sosiaalisten taitojen tukemisessa.
Opinnäytetyö pohjautui humanistiseen maailmankuvaan, ihmiskäsitykseen ja psykologiaan, joiden mukaan ihminen on kokonaisvaltainen, aktiivinen toimija, joka pyrkii itse vaikuttamaan omaan elämäänsä. Tilke.-menetelmän teoriatausta muodostui humanistisen psykologian sekä ekspressiivisen ja humanistisen taideterapian teorioista. Lapsilähtöisyys ja asiakaskeskeisyys nousivat myös teoriassa merkittävään rooliin.
Opinnäytetyö noudatteli tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita ja Tilke.-menetelmän kehittämisessä hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän henkilökohtaista laajaa ohjaussuunnitelmien kokoelmaa sekä käytännön kokemusta menetelmien toimivuudesta lasten ohjauksessa. Lisäksi työssä tehtiin laaja kirjallisuuteen perustuva teoriataustan selvitys.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kaksiosainen työ, jonka ensimmäinen osa on avoin teoreettinen osa, joka koostuu työn teoriataustasta sekä Tilke.-kurssin yhden tapaamiskerran esimerkistä. Opinnäytetyön toinen osa on tuotesuojan vuoksi salainen ja se pitää sisällään Tilke.-menetelmän perustan, tavoitteet, luettelon Tilke.-ohjaajan merkittävimmistä ominaisuuksista ja piirteistä sekä menetelmäpankin, joka koostuu noin sadasta luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä yhdistävästä leikistä ja harjoituksesta.
Opinnäytetyö tarjoaa tietoa lapsen hyvinvoinnista sekä taiteen merkityksestä lapsen hyvinvoinnin tukemisessa. Työ auttaa lasten kanssa työskenteleviä ohjaajia ymmärtämään taiteellisen ja luovan toiminnan sekä ohjaajuuden merkityksen lapsen itsetunnon ja sosiaalisten taitojen tukemisessa.