"Jos emme mallinna sitä mitä opetamme, opetamme jotain muuta" : vertaissovittelutoiminnan viestintäsuunnitelman rakentaminen
Leivo, Mervi (2014)
Leivo, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013871
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tarkastellaan Suomen sovittelufoorumi ry:n Vertaissovittelutoiminnan viestintää. Sovittelu on vapaaehtoinen, yhteisöllinen konfliktin-hallintamenetelmä, jossa puolueettomat sovittelijat toimivat fasilitaattoreina eli sovinnon mahdollistajina. Vertaissovittelutoiminta on Suomen sovittelufoorumi ry:n toteuttama koulusovittelun muoto. Vertaissovittelu vähentää koulujen toimintahäiriöitä oppilaiden vuoro-vaikutustaitoja edistämällä. Vertaissovittelua on toteutettu yli 14 vuotta ja vuonna 2013 Suomessa oli n. 450 Verso-koulua yli 90 paikkakunnalla.
Opinnäytetyössäni tarkastelin vertaissovittelutoiminnan viestintää organisaatioviestinnän näkökulmasta, pohdin osallisuuden toteutumista ja selvitin keskeisten toimijoiden näkemyksiä Verso-toiminnan kehittämishaasteista. Keskeisiä toimijoita ovat paitsi Verso-tiimin jäsenet eli organisaation työntekijät, myös oppilaitosten henkilöstö ja oppilaat. Heidän näkemyksiään kartoitin osallistuvalla havainnoinnilla ja kyselylomakkein. Versotoiminnan kehittämishaasteita ovat oppilaitosten toimijoiden sitoutuminen vertaissovitteluun, vertaissovittelua edistävien toimenpiteiden, kuten sovittelutilausten tekeminen ja aktiivinen tiedottaminen aiheesta. Viestinnällisin toimenpitein pystytään ratkaisemaan ainakin osa haasteista. Suunnitelmallisella ja kohdennetulla viestinnällä, asiakaslähtöisellä ajattelulla ja resurssien kohdentamisella on käynnistynyt kehittämistyö, jolla on vaikutusta paitsi viestinnän asemaan organisaatiossa, myös toiminnan yleisiin edellytyksiin. Viestinnän kehittäminen on parantanut toiminnasta kootun tiedon analysointia ja kokemustiedon arjessa hyödyntämistä.
Kokosin organisaatiolle viestinnän nykytilaselvityksen, laadin viestinnän vision ja sitä tukevan viestintäsuunnitelman sekä käynnistin toimenpiteitä. Selvitys ja sen aikana käynnistyneet toimenpiteet osoittivat, että järjestöpohjaisessa toiminnassa panostus viestintään kannattaa, suunnitelmallisuutta voidaan lisätä ja aktiivisuutta toimijoiden keskuudessa kohottaa sekä asennetta viestintään muuttaa. Vertaissovittelutoiminnan viestintään panostaminen toimii esimerkkinä myös oppilaitoksille, ”…jos emme mallinna sitä mitä opetamme, opetamme jotain muuta”. Tulevaisuus näyttää lisääntykö tavoiteltu osallisuus organisaation viestinnässä.
Opinnäytetyössäni tarkastelin vertaissovittelutoiminnan viestintää organisaatioviestinnän näkökulmasta, pohdin osallisuuden toteutumista ja selvitin keskeisten toimijoiden näkemyksiä Verso-toiminnan kehittämishaasteista. Keskeisiä toimijoita ovat paitsi Verso-tiimin jäsenet eli organisaation työntekijät, myös oppilaitosten henkilöstö ja oppilaat. Heidän näkemyksiään kartoitin osallistuvalla havainnoinnilla ja kyselylomakkein. Versotoiminnan kehittämishaasteita ovat oppilaitosten toimijoiden sitoutuminen vertaissovitteluun, vertaissovittelua edistävien toimenpiteiden, kuten sovittelutilausten tekeminen ja aktiivinen tiedottaminen aiheesta. Viestinnällisin toimenpitein pystytään ratkaisemaan ainakin osa haasteista. Suunnitelmallisella ja kohdennetulla viestinnällä, asiakaslähtöisellä ajattelulla ja resurssien kohdentamisella on käynnistynyt kehittämistyö, jolla on vaikutusta paitsi viestinnän asemaan organisaatiossa, myös toiminnan yleisiin edellytyksiin. Viestinnän kehittäminen on parantanut toiminnasta kootun tiedon analysointia ja kokemustiedon arjessa hyödyntämistä.
Kokosin organisaatiolle viestinnän nykytilaselvityksen, laadin viestinnän vision ja sitä tukevan viestintäsuunnitelman sekä käynnistin toimenpiteitä. Selvitys ja sen aikana käynnistyneet toimenpiteet osoittivat, että järjestöpohjaisessa toiminnassa panostus viestintään kannattaa, suunnitelmallisuutta voidaan lisätä ja aktiivisuutta toimijoiden keskuudessa kohottaa sekä asennetta viestintään muuttaa. Vertaissovittelutoiminnan viestintään panostaminen toimii esimerkkinä myös oppilaitoksille, ”…jos emme mallinna sitä mitä opetamme, opetamme jotain muuta”. Tulevaisuus näyttää lisääntykö tavoiteltu osallisuus organisaation viestinnässä.