Salpalinjan historiallisen reitin tuotteistaminen nuoria aikuisia kiinnostavaksi matkailutuotteeksi
Kotonen, Henna-Riitta (2014)
Kotonen, Henna-Riitta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082013519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082013519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Salpalinjan historiallisen reitin tuotteistaminen nuoria aikuisia kiinnostavaksi matkailutuotteeksi. Työ tehtiin toimeksiantona Lappeenrannan maaseututoimelle. Vuosina 2013 - 2014 Lappeenrannan maaseututoimella oli käynnissä Salpapolku, vapaa-ajan ja yritystoiminnan reitti -niminen hanke, jonka puitteissa tätä opinnäytetyötä tehtiin. Hanke on käynnissä vuoden 2014 loppuun saakka. Keväällä 2014 käynnistettiin opaskoulutus, josta tämän opinnäytetyön tuottamalle, niin kutsutulle Rutolan reitille saadaan aiheeseen perehtyneet oppaat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa matkailupalvelu Salpalinjaa hyödyntäen. Tarkempana tarkoituksena oli tehdä selkeä palvelukaavio koko asiakasprosessista palvelun tapahtumahetkellä. Tutkimuksen tavoitteena oli kasvattaa Salpalinjan tunnettuutta sekä lisätä matkailua Etelä-Karjalan alueella. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset.
Tutkimusongelmana oli sotahistoriallisen kohteen valjastaminen matkailukäyttöön niin, että se kiinnostaisi erityisesti nuoria aikuisia. Tutkimuksen kohderyhmä valittiin aiemmin Lappeenrannan maaseututoimea varten tehtyjen kyselyjen tulosten perusteella. Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet olivat palvelukaavio ja tuotteistaminen. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen tuloksena Lappeenrannan Rutolaan syntyi markkinoimista ja toteuttamista vaille valmis matkailutuote.
Johtopäätöksenä tästä tutkimuksesta kävi ilmi, että nuorille aikuisille suunnattu markkinointi tulisi toteuttaa käyttäen heidän omia kanaviaan. Sotahistorialliset kohteetkin kiinnostaisivat enemmän, jos niitä markkinoitaisiin tehokkaammin. Markkinoinnin lisäämiseen ja laatuun tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Markkinoinnin tulisi keskittyä enemmän Internetiin. Opastuksen sisältö todettiin myös hyvin tärkeäksi kiinnostuksen lisääjäksi. Nuoret haluavat usein myös itse osallistua palveluun. Tämä tulisi ottaa huomioon jo olemassa olevia matkailupalveluja kehitettäessä tai uusia luotaessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa matkailupalvelu Salpalinjaa hyödyntäen. Tarkempana tarkoituksena oli tehdä selkeä palvelukaavio koko asiakasprosessista palvelun tapahtumahetkellä. Tutkimuksen tavoitteena oli kasvattaa Salpalinjan tunnettuutta sekä lisätä matkailua Etelä-Karjalan alueella. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset.
Tutkimusongelmana oli sotahistoriallisen kohteen valjastaminen matkailukäyttöön niin, että se kiinnostaisi erityisesti nuoria aikuisia. Tutkimuksen kohderyhmä valittiin aiemmin Lappeenrannan maaseututoimea varten tehtyjen kyselyjen tulosten perusteella. Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet olivat palvelukaavio ja tuotteistaminen. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen tuloksena Lappeenrannan Rutolaan syntyi markkinoimista ja toteuttamista vaille valmis matkailutuote.
Johtopäätöksenä tästä tutkimuksesta kävi ilmi, että nuorille aikuisille suunnattu markkinointi tulisi toteuttaa käyttäen heidän omia kanaviaan. Sotahistorialliset kohteetkin kiinnostaisivat enemmän, jos niitä markkinoitaisiin tehokkaammin. Markkinoinnin lisäämiseen ja laatuun tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Markkinoinnin tulisi keskittyä enemmän Internetiin. Opastuksen sisältö todettiin myös hyvin tärkeäksi kiinnostuksen lisääjäksi. Nuoret haluavat usein myös itse osallistua palveluun. Tämä tulisi ottaa huomioon jo olemassa olevia matkailupalveluja kehitettäessä tai uusia luotaessa.