Olkkarin matala kynnys - onko sitä?
Aholaakko, Maiju; Kokkonen, Kaisa (2014)
Aholaakko, Maiju
Kokkonen, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081213419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081213419
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvointiin on panostettu entistä enemmän viime vuosina. Esimerkiksi Lapsi- ja nuorisopolitii-kan kehittämisohjelman 2012–2015 pääteemoina ovat osallisuus, arjenhallinta ja yhdenvertaisuus, joiden tarkoituksena on muun muassa tukea nuoria heidän kasvussaan ja itsenäistymisessä, vahvistamaa heidän sosiaalisuuttaan ja parantamaa nuorten kasvu- ja elinoloja. Vuoden 2013 alusta voimaan tulleen nuoriso-takuun ja etsivään nuorisotyöhön panostamalla on alettu tukea nuorten hyvinvointia ja syrjätymisen eh-käisyä.
Matalan kynnyksen palvelut lisäävät nuorten osallisuutta ja ehkäisevät syrjäytymistä ja ovat luonteeltaan sellaisia, joihin on helppo mennä ja päästä. Nuorten palvelujärjestelmässä on ollut viime vuosina tarvetta häiriösuunntautuneille ja syrjäytymistä ehkäiseville palveluille. Mikkelissä näihin tarpeisiin on pyritty vastaamaan nuorten ohjauspalvelujen kehittämishankkeen Olkkarin avulla, joka päättyy 31.12.2014. Olk-kari-hankkeen tavoitteena on ollut kerätä 15-25-vuotiaille suunnattuja palveluja yhteen, saman katon alle, jotta aikuisen apu olisi helposti saatavissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille nuorten näkemyksiä Mikkelin Olkkarin matalan kyn-nyksen palveluista. Mitä mieltä nuoret ovat Olkkarin toiminnasta? Onko palvelut tarpeellisia ja toimivia? Tutkimuksessa käytettiin menetelmätriangulaatiota, missä tutkimusmenetelminä olivat Webropol-kysely ja kahden nuoren haastattelut. Kyselyn avulla tavoitettiin suurin mahdollinen osa Olkkarin palveluita käyttävistä nuorista ja haastattelut syvensivät ja vahvistivat kyselyn vastauksia. Olkkarin toiminnasta on tarkoitus tehdä vakinaista toimintaa, ja opinnäytetyön tutkimustuloksia käytetään apuna perusteltaessa toiminnan jatkuvuuden tarvetta ja sen merkitystä nuorille.
Tutkimustuloksista ilmeni, että nuoret kokevat Olkkarin matalan kynnyksen palvelut toimiviksi ja hyödyl-lisiksi. Nuorten mielestä yhteydenotto ja käyminen Olkkarissa on helppoa, ja tärkeää on mahdollisuus saada kohdata työntekijät kasvotusten ja kahdenkesken. Työntekijät ovat mukavia, halukkaita auttamaan, aidosti kiinnostuneita nuorten tilanteista ja heidän kanssaan on helppo puhua. Nuoret ottavat mieluiten yhteyttä käymällä paikan päällä ja hoitavat asioitaan kasvotusten työntekijöiden kanssa. Olkkarin ilmapii-ri on rento ja sijainti ja aukioloajat hyvät. Muutosta nuoret halusivat Olkkarin maineeseen, jotta Olkkari nähtäisiin kaikkien nuorten oleskelutilana eikä ainoastaan ”ongelmanuorten” paikkana.
Matalan kynnyksen palvelut lisäävät nuorten osallisuutta ja ehkäisevät syrjäytymistä ja ovat luonteeltaan sellaisia, joihin on helppo mennä ja päästä. Nuorten palvelujärjestelmässä on ollut viime vuosina tarvetta häiriösuunntautuneille ja syrjäytymistä ehkäiseville palveluille. Mikkelissä näihin tarpeisiin on pyritty vastaamaan nuorten ohjauspalvelujen kehittämishankkeen Olkkarin avulla, joka päättyy 31.12.2014. Olk-kari-hankkeen tavoitteena on ollut kerätä 15-25-vuotiaille suunnattuja palveluja yhteen, saman katon alle, jotta aikuisen apu olisi helposti saatavissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille nuorten näkemyksiä Mikkelin Olkkarin matalan kyn-nyksen palveluista. Mitä mieltä nuoret ovat Olkkarin toiminnasta? Onko palvelut tarpeellisia ja toimivia? Tutkimuksessa käytettiin menetelmätriangulaatiota, missä tutkimusmenetelminä olivat Webropol-kysely ja kahden nuoren haastattelut. Kyselyn avulla tavoitettiin suurin mahdollinen osa Olkkarin palveluita käyttävistä nuorista ja haastattelut syvensivät ja vahvistivat kyselyn vastauksia. Olkkarin toiminnasta on tarkoitus tehdä vakinaista toimintaa, ja opinnäytetyön tutkimustuloksia käytetään apuna perusteltaessa toiminnan jatkuvuuden tarvetta ja sen merkitystä nuorille.
Tutkimustuloksista ilmeni, että nuoret kokevat Olkkarin matalan kynnyksen palvelut toimiviksi ja hyödyl-lisiksi. Nuorten mielestä yhteydenotto ja käyminen Olkkarissa on helppoa, ja tärkeää on mahdollisuus saada kohdata työntekijät kasvotusten ja kahdenkesken. Työntekijät ovat mukavia, halukkaita auttamaan, aidosti kiinnostuneita nuorten tilanteista ja heidän kanssaan on helppo puhua. Nuoret ottavat mieluiten yhteyttä käymällä paikan päällä ja hoitavat asioitaan kasvotusten työntekijöiden kanssa. Olkkarin ilmapii-ri on rento ja sijainti ja aukioloajat hyvät. Muutosta nuoret halusivat Olkkarin maineeseen, jotta Olkkari nähtäisiin kaikkien nuorten oleskelutilana eikä ainoastaan ”ongelmanuorten” paikkana.